Museo guggenheim Bilbao elements de suport i suportats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,45 KB
Fitxa Tècnica: Nom
:
Museu Guggenheim de Bilbao Arquitecte
:
Frank Owen Gehry (1929)
Cronologia
:
1993-1997 a) Context històric
Pertany a la dècada dels 90,
Durant la dècada anterior, als anys 80 que són els anys de la crisi econòmica. Dècada dels 90: expansió, comença
La bombolla immobiliària. La fundació Guggenhein volia una seu a Europa i van
Escollir Bilbao. Aquella zona i la ciutat de Bilbao en general era una zona
Molt degradada, industrial, bruta... ara la zona s’ha revaloritzat molt.
i la ciutat també. Mundialment el 89 va caure el mur
De Berlín. El 1991 es signa el tractat de Manstrich. És la era de la globalització,
Internet, avenços tècnics i informàtics...
Estilàdesconstructivisme El terme desconstrucció molta gent associa amb el postmodernisme i que
Es va desenvolupar a Europa i als Estats Units en les dècades de 1980 i1990. Les característiques fonamentals de la seva arquitectura són: - la precarietat - la manca d’harmonia en la
Combinació de formes i materials - la irregularitat - els trets de l’arquitectura
Convencional desapareixen i es busquen formes incoherents (com l’obliqüitat)
Que, sovint, desafien la llei de la gravetat. - volen reflectir la manca
D’orientació de les societats i la impotència davant l’intent de captar, en una
Imatge global, els diversos components que configuren la realitat del veïnatge
Universal c) Analisi formal Plantaà Espais
La construcció s’articula al voltant d’un eix central, l’atri. S’hi
Arriba després de creuar el vestíbul, té 50 m d‘alt i està il·luminat per una
Claraboia amb forma de flor. Aquest atri és, potser, l’espai més representatiu
Del disseny de Gehry. De l’atri, que, com acabem de comentar, esdevé el focus principal,
Tant pel que fa a la distribució interior com a l’aspecte exterior de
L’edifici, parteix un conjunt de passarel·les curvilínies, ascensors envidrats
I torres d’escales que connecten les sales d’exposició. Un cop dins descobrim
Que, malgrat la complexitat de les formes còncaves i convexes – que a l’exterior
Es corben en sentit contrari–, l’interior amaga un món ordenat i clar. Des de
L’atri també s’arriba a una terrassa, amb vistes a la ria i al jardí d’aigua,
Coberta per una marquesina recolzada en un únic pilar de pedra. L’espai d’exposició consta de 20 sales de tipologia diferent: - 10 sales presenten una forma
Rectangular, de tall clàssic, i es poden identificar des de l’exterior pel
Recobriment de pedra calcària. - Les altres 9 són de forma
Irregular, estan recobertes exteriorment de titani i esdevenen espais interiors
Grandiosos. - Una sala, la més excepcional,
Destinada a les obres de gran format. Es
tracta d’un espai en forma de nau, de
30 m d’ample per 130 m de llarg, que no té cap columna ni cap element de suport
Interior. El projecte inclou, a més de sales
D’exposicions, un auditori, un restaurant, un café i una llibreria Elements de suportà destaca, com a element de sustentació, una espectacular estructura
D’acer i formigó armat, L’edifici s’articula per dos tipus de volums: - els ortogonals, recoberts de pedra calcària - els corbats i sinuosos, revestits amb làmines de titani Aquests dos volums estan connectats per murs cortina de vidre i tenen
Una coberta de titani, amb línies escultòriques, que recorda una flor
Metàl·lica. Els murs de vidre estan reforçats per una estructura d’acer, a fi de
Millorar-ne la resistència, i han rebut un tractament específic perquè filtrin
La llum natural de tal manera que no pugui perjudicar les obres d’art (deixen
Passar la llum però no la calor).
Exteriorà
Per efectes de la incidència lumínica en el revestiment exterior, hi Ha qui associa l’edifici amb representacions zoomòrfiques i parla d’una balena Embarrancada. En aquesta obra, com en altres de l’autor, la forma exterior no Respon a les necessitats internes, és a dir, els jocs formals de l‘edifici Només acompleixen la funció de cridar l’atenció del públic. Elements Decoratius:
Puppy, una escultura de 12 metres feta
De flors, obra de l’artista rdamericà “Mama”, de 10m d’alçada, obra de
L’artista francesa afincada als EUA, Louise Bourgeois d)Funció
I interpretació
Interpretació. La família Guggenheim té una
Fundació d’art contemporani i va decidir fer una seu a Europa (Bilbao).
L’arquitecte va decidir a quina zona de la ciutat construir el museu.
Aquesta zona degradada i industrial ha canviat i s’ha revaloritzat. Bilbao ara
és ciutat culta, moderna i simbòlica. El Museu s’ha convertit en símbol de la
Ciutat. No només és art l’interior sinó també l’edifici, (és igual d’important
El continent que el contingut) és arquitectura però també en certa manera escultura. Funció: Museu d’exposicions temporals
D’art contemporani. Per tant és un edifici civil amb la funció de contenedor
D’obres d’art, però amb la filosofia que tant important és el contingut com el
Contenidor (o continent). També té una funció Simbòlica de modernitat. Les
Formes poden semblar un peix que es reflexa a la ria i és un homenatge a la
Ciutat portuària.