Morroien morala
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 7,5 KB
1.TESTUA➼ETIKA. (ustezko ontasunak gizakia deformatzen duelako, Helburu metafisikoak proposatuz)(sasierrealitatea) “ Irakasle onek” ikasleak gaizki gidatzen jarraitzen dituzte benetako errealitatetik kanpoko errealitateak eta xedeak proposatuz,hortaz, txirokeria (morroien morala)
| 2.TESTUA-NegartuaETIKA. (Bizijarrera -Alaia ) Jainkoaren heriotzaren aurrean batzuek negar egiten dute (artzaia galdu dutelako) eta beste batzuek, alai (askatasuna lortu dutelako)
|
3.TESTUA ETIKA. → Bizijarrera-Ohartugabekoak (Baselikoa) - Galdutakoa eta oroitzen duena (AzkenAitaSatua) - Erresuminaz blai dabilena (Gizakitik itsusiena)
| 4.TESTUAETIKA AUTONOMOA. (Jaunen Morala)Kate metafisikorik, ez→ ASKATASUNA
|
Eraginak eta pentsamendua: Nietzschek itzal handia izan du Europako kulturan. Schopenhauer filosofoak eta Wagner musikalariak eragin handia izan zuten berengan, eta hortik etor zekiokeen literaturako eta arterako zuen zaletasuna. Oso ondo ezagutzen zuen greziar kultura eta eragin handia izan zuen horrek bere pentsamenduan. Bere ardatza gizonaren bizitza da, bizitzaren balioak, eta morala. Honek arrazoiaren aurkako filosofia joera sortu zuen (bitalismoa). Honen ustez, gizona mugarik gabe bizitzeko borondatea du, baina oztopo bat aurkitzen du bidean, bizitza bera eta gizona gainditu behar du. Kristautasunari kritika zorrotza egin zion. Hain gogor kritikatu zituen positibistek bezala, metafisika gaitzetsi.
Kulturaren eragina haren filosofian: 2 joera bereizten zituen aintzinako grezian bata apolotarra, argiaren orekaren eta arrazionalismoaren simbolo dena bestea dionisiarra, grinaren, oparotasunaren, eromenaren, erotismoaren eta bizitzaren sinbolotzat hartzen dena. Lehenengo joera, arrazionalista hori Grezia klasikoaren irudia da, mendebaleko kulturara igaro dena; bestea dionisiarra Nietzsche bere egin zuen eta bizitzeko gogo hori jarri zuen bere pentsamenduaren oinarrian.
Super-gizakia: Nietzsche berdintasuna eta demokrazia eskatzen zuten joera guztien aurka agertu zen, gizabanakotasun indartsua, bestea azpiratzeko gai zena, miresten baitzuen. Ondasun gorena bizia bera zen Nietzscherentzat, eta horren baitan gailentasuna eta ahalmena eskuratzeko nahia zegoela uste zuen. Gizonak bere burua gainditu behar du super gizona izatera iritsi eta horretarako ez du izan behar begirunerik eta besteenganako errukirik horrek guztiak moralaren ikuspegi berri bat izatera eraman zuen.
Jaunen morala eta morroien morala: Nietzschek aparteko gorrotoa zion Kan-ten etikari, betebeharrei eta erantzunkizunei hark ematen zien garrantziagatik, eta beste hainbeste esan daiteke kristau moralez. Nietzschek bizitza bera baino ez zuen aintzat hartzen, bizitza indartsu osasuntsua, menderatzeko borondatea duena. Errukia eta ahuldadea ziren beretzat gaitzik larriena. Bi moral mota bereizten zituen: Jaunen morala, indar handikoa, gorena, bizitzaren bultzadak baieztatzen zituena; bestea esklabo eta morroiena zen, errukizkoa, bizitzan konfidantzarik ez zuena. Ideia horietan, oinarriturik eraiki zuten bere ideología arrazista eta gerrazalea Hitler-ek eta nazioek.