Morroien morala

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,85 KB

 

2.2.1. Kritika mendebaldeko Zibilizazioari.Bitalismoa

Nietzschek kritika garratza egiten dio mendebaldeko zibilizazioari, eta zalantzan jartzen Du gizakiak bi mila urteetan jarraitu duen bidea, bide oker hau hartu izana Kristautasunaren erru dela aldarrikatuz. Nietzscherentzat kristautasuna Inposaketa bat da, ezintasunaren adierazle, mundua iraintzen du, eta Horregatik, bere ustez, gizakiaren gaitza izan da. Erlijioaz gain, Nietzschek Zientzia eta filosofian izan diren ereduak ere gizakiaren okerreko jarraibideak Izan direla dio, eta honela, erabat kritikatzen du mendeetan zehar hedatuz joan Den Mendebaldeko kulturgintza osoa, bereziki Europan goi mailakoen bizitza Erosoa osasungarritzat ez jotzea. Gainera, Nietzschek bereizketa garbi bat Egiten ordura arte egondako filosofoen artean; Sokrates-en aurreko guztia Ontzat ematen zuen, baina Sokrates eta bere ondorengo filosofo guztiak Gaitzetsi egiten ditu

Bestalde, Esan beharrekoa da Nietzschek bitalismoaren filosofia berresten zuela. Bere Ustetan bizi errealitatea hobeto antzematen da balio eta sentimenduak kontuan Hartuz, arrazoimena bakarrik baino, bizitza ez baita natura ez arrazoi hutsa. Honela, Pentsamendu arrazionalistak alde batera utzi eta bitalismo balioak goresten Ditu, intuizioa eta irudimena adibidez.

Bitalismoa Kontrakoen borrokan eta kontrako ideien elkar inplikazioan gertatzen da, eta ez Arrazoimenaz. Adibidez jaiotza eta heriotza ezin dira kontzeptuen bidez azaldu, Gertakari hauek sentipenen bidez adierazten dira, inoiz bizi ez ditugun Gertaerak ezin baititugu deskribatu hitz bakar batean.


2.2.3. Nihilismoa eta baloreen Transmutazioa

Nihilismoa Jaikoaren heriotzaren ondorioetako bat da, eta indarrean dauden baloreak Ukatzen ditu, hau da, transzendentziaren ukapena da. Nihilismora daramaten bide Asko daude, gorputzaren edo bizitzaren desirei uko egitea eta historiaren Gertakizunek helbururik ez dutela ohartzea adibidez, baina gehienetan Gizakiaren nihilismorako joeraren arrazoia gizakia nondik datorren, nora doan Eta munduan duen egitekoaren ezjakintasuna da. Gainera, metafisikak mundu honen Bestaldean dagoena ezerezean utzi duenez, gizakiaren bizitzari zentzua ematen Zion mundu transzendentea desagertu egin da, eta horregatik gizakiak Nihilismora jotzen du.

Honela, Joera honen bidez, gizakiak Jainkoaren ordez natura eta mundua aldarrikatzen Ditu, uneoro gertatzen diren gertakizunak baloratuz, izan ere, Jainkoa, ongia Eta haraindiko mundua “ezerezaren adierazle” dira.

Gizakia Jainkoaren heriotzaz ohartu da eta horrela, moral berria eta supergizakia Proposatzen ditu,hau da, balioen transmutazioa aldarrikatzen du. Balioen Transmutazioa, Nietzscherentzat, Mendebaldeko kulturan indarrena egon diren Balioak (morroien morala)
Kaltegarriak dira, bizitzaren aurkakoak direlako, eta Honen ordez, jaunen morala ezarri behar da, hau da, bizitzaren aldeko balioez Osaturiko morala. Alde batetik, Nietzschek Genealogiaren metodoa erabiliz, ona (indartsua, menperatzailea, harroa…) eta gaiztoa (arrunta, umila, mendekoa…) Hitzak definitu zituen. Modu honetan, Jaunen moralaren ikuspegitik, ona Bizitzaren jatorrizko bertuteak betetzeko gizabanakoa hobera daramana da, Gudaria; eta txarra, bestearen lepotik bizi dena eta inozo samar pentsatzen Duena. Bestetik, morroien moralean, ona (Nietzscherentzat tentela) behartsua, Umila, pazienta, Jainkoaren bildotsa da; eta txarra, boteretsua eta Beldurgarria.

Moralaren Historia, beraz, bi joera hauen norgehiagoka da, artaldeak (morroien moralaren Jabe), indartsua (balioak bere izatez sortzeko gai dena) menperatu nahi baitu, Bere balioak indarrez ezartzeko.

Azkenik, Nietzschek esaten du moral berria finkatzeko, botere-nahiak gidatzen duen Bizitza ekarri behar dela gogora, ez indartsua itotzea morroien moralean Bezala.


2.2.4. Kritika Kristautasunari, Jainkoaren heriotza eta Supergizakia

Nietzschek Kristautasunari kritika oso gogorra egiten dio, izan ere, bere ustez erlijioa Da gizakioi aurreratzen uzten ez diguna. Kristautasunak gizakiengan bi moral Sortu ditu; morroien morala; berdintasuna, elkartasuna eta esanekotasuna Oinarri dituen, eta jaunen morala; askatasuna eta bizitzaren jatorrizko Bertuteetan oinarritua. Nietzschek dioenez, erlijioak morroi morala hedatu du Gizakiengan, eta filosofoak jaunen morala aldarrikatzen du, morroiena Bortxatzailea baita. Honela, erlijioa inposaketa bat dela dio, ezintasunaren Adierazle, beldurra, gezurra, ezintasuna… zabaldu dituelako, eta instintuak eta Gorputzaren plazerak ekiditen dituelako.

Gainera, Erlijioak bekatuaren kontzeptua zabaltzen du, eta guzti hau dela eta, Jainkoa Hil behar da. Jainkoa hilda, gizakiak askatasuna izango du bere desioak Betetzeko, eta bizitzan aurrera egingo du. Jainkoa hil ostean gizakiak berak Hartu dezake Jainkoak uzten duen lekua, balioen sortzaile eta legegile gisa.

Honela, Jainkoa hiltzeko Nietzschek supergizakiaren kontzeptua sortzen du, horretarako, Eraldakuntza hau gertatzen da gizakiarekin, metaforikoki: lehenik, gizakia Gamelua da; erlijioaren aginduak zintzotasunez betetzen ditu; gero, gizakia Lehoia da; erlijioaren kontra irauli da, iraultzailea da; eta azkenik, gizakia Haurra da; Jainkoaren heriotzaren ondoren, gizaki berria da, berriro jaio da, Eta nahi duena egiteko askatasuna izango du. Honela, supergizaki hau Mugiaraziko duena botere nahia izango da.

Entradas relacionadas: