Moral de Nietzsche amb Plató

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,48 KB

 
S.MILL
TENDENCIA FILOSOFICA-Utilitarista i liberalista
IDEOLOGIA Política-Defensor de la democràcia representativa i del liberalisme.
PRINCIPI REGULADOR-PRINCIPI DEL DANY: implica que la gent és lliure de fer el que li sembli convenient sempre i quan no perjudiqui els altres.
CONSIDERACIÓ DELS INDIVIDUS-L’utilitarisme  té com a objectiu que el màxim nombre de persones obtinguin la felicitat. Però el fonament d’aquesta teoria  es troba en el que ell anomena la “dignitat humana”: qualsevol regla l’ha de tenir en comte,  per tant, l’ètica ha de valorar els individus autònoms i els seus drets com a éssers humans (fins i tot acollint-se en aquest argument defensa el vot femení).
PODER Polític-El poder de l’Estat ha de limitar-se als afers públics. Fins i tot a nivell econòmic, com més es limiti, millor. Però l’Estat no té dret a intervenir en la vida privada dels individus (sempre i quant no perjudiquin a ningú). També són fonamentals la llibertat de pensament i d’expressió.

Nietzsche
ESTIL-Utilitza un estil provocador, que no només pretén desacreditar allò que critica sinó que també busca ridiculitzar-ho
TENDENCIA FILOSOFICA-Vitalista
Sócrates-El corruptor, el culpable de la inversió de valors de tota la filosofia i la moral occidental.
CONCEPCIÓ DE LA REALITAT-Critica la concepció de les Idees com a “ésser vertader”. Només existeix un món, el de la vida: la realitat és pur devenir
CONEIXEMENT-Confia plenament en els sentits com a font de coneixement. La Veritat és una il·lusió.  La realitat és devenir i sempre és interpretació, no valen els conceptes (que l’ofeguen) només la podem captar mitjançant metàfores.
DÉU-Nega l’existència de Déu, de les Idees platòniques i de tots els valors, lleis o conceptes associats a un món superior intangible que domina sobre el de la vida
ÈTICA-L’ètica occidental (origen: Sòcrates) reprimeix els instints i és la formulació de la moral dels esclaus, que ha  domesticat els impulsos vitals dels homes.
ANTROPOLOGIA-Monisme antropològic: no hi ha divisió entre cos i ànima, el cos com a essència de l’ésser humà.
ESSER SUPERIOR-El súperhome (metafòricament el nen) s’ha alliberat dels valors de la moral i tradició occidental. Té una voluntat lliure, creadora, no sotmesa a cap valor aliena a la vida.
Política-Defensa l’individualisme, tant en allò ètic com en allò polític i rebutja l’Estat, el cataloga com “el monstre més fred” que ens menteix dient-nos “jo sóc el poble”.
















Entradas relacionadas: