Mercè Rodoreda: Anàlisi de Temes, Símbols i Tècniques Narratives
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,6 KB
Temes Recurrents en l'Obra de Rodoreda
Els temes centrals en l'anàlisi de l'obra rodorediana són les relacions entre l'home i la dona, especialment entre l'home madur i la dona jove, tant si són consagrades pel matrimoni com si no ho són. Aquestes relacions acostumen a ser tenses, gairebé impossibles, ja sigui per raons lògiques (o suposadament lògiques) o per d'altres totalment inexplicables. La dona, sovint passiva, n'esdevé la víctima.
A aquesta problemàtica s'hi lliguen aspectes com:
- L'amor físic
- El trauma sexual
- El part
- L'amor maternal (de vegades)
Tot això s'amaneix amb el desencís dels personatges pel temps present (la infelicitat de l'edat adulta) i l'enyorança del passat (la felicitat de la infantesa).
Els Personatges Rodoredians: Un Univers Femení
Els personatges són gairebé tots femenins. Aquesta perspectiva predominantment femenina es transforma entorn d'un procés vital únic:
- Adolescència
- Joventut
- Maduresa
- Vellesa
- Mort
Cal observar el tractament divers donat a la infància.
La Recerca de la Infantesa en les Heroïnes
A mesura que passen els anys, les heroïnes de l'autora tenen una consciència clara de la vida adulta i intenten de reconquerir la infància. Així, el que a Aloma és tan sols enyorança imprecisa, esdevé un intent de recuperació, tant a La Plaça del Diamant com a El carrer de les Camèlies, novel·les de dones que deixen darrere seu la joventut. Aquest intent esdevé una recuperació total a Mirall Trencat.
Símbols Recurrents i la seva Evolució
Aquesta evolució es palesa a través d'un dels símbols recurrents: la flor o el jardí. La flor i el jardí són ja a Aloma un símbol de la infància. El jardí quotidià i modest de la primera novel·la esdevé a la darrera un lloc sagrat i mític, convertint-se en un arquetip.
L'Aigua: Símbol de Connexió entre Infantesa i Mort
En l'etapa de vellesa (a Mirall Trencat) hi ha un símbol ben propi: l'aigua, que connecta la infantesa amb la mort.
Transformació dels Símbols Constants
Els símbols constants experimenten una evolució que els va embellint progressivament:
- La casa: de modesta esdevé una torre esplèndida.
- El jardí: de senzill es transforma en un espai sagrat.
- El til·ler: es converteix en un arbre amb una forta connotació d'immortalitat (com el llorer).
- Les flors: úniques primer, són múltiples i variades després (de cirerer, lilà, violeta).
Símbols Principals per Novel·la
A més dels símbols recurrents, cada novel·la de Mercè Rodoreda en té un de principal que li dóna un sentit profund.
Aloma: La Flor
La flor és el símbol d'Aloma, que simbolitza la infància i, en un procés d'abstracció i essencialització, la felicitat.
La Plaça del Diamant: El Colom
El colom a La Plaça del Diamant és el símbol de l'opressió de la dona.
El carrer de les Camèlies: L'Àngel i la Flama
L'àngel a El carrer de les Camèlies es relaciona amb la mort i, d'altra banda, amb la llibertat de la Cecília. En aquesta novel·la, a més, hi ha la flama, símbol d'origen terrestre però d'un destí celestial. El foc s'associa amb l'acte sexual; Cecília sent una forta atracció pel foc i és una prostituta. És també el símbol de la mort que anuncia una realitat que es va apropant i que dominarà a la novel·la Mirall Trencat.
Mirall Trencat: L'Aigua
El símbol principal d'aquesta última novel·la és l'aigua (infantesa i mort). Si l'aigua és el símbol de la puresa, és lògic que l'home, en no trobar-la, tracti de recuperar-la. Ara bé, en no poder assolir-la a través de la vida, per essència impura, ho provarà en un últim i desesperat intent a través de la mort.
A Mirall Trencat, tots els personatges que moren dins de l'aigua són nens (Jaume, Maria) o bé se suïciden en sentir nostàlgia de la infantesa.
Símbols Secundaris i Motius Recurrents
En totes les obres rodoredianes hi ha símbols secundaris i motius que evolucionen amb el temps:
- El mirall: símbol del pas del temps i, posteriorment, de la mort.
- La nit: símbol de la intensitat (tant de joia com de dolor) i del tot prodigiós, sempre misteriós.
- L'orfenesa i la soledat.
- El gust de les heroïnes rodoredianes cap al somni, on la decepció davant la realitat i la divinització del pensament convergeixen en una mística de la infantesa.
En aquesta mística de la infantesa domina l'amor de la mare, recordat d'una manera punyent i comparat amb el de l'home. És en esdevenir adult quan hom enyora un tipus d'amor caracteritzat per la tendresa i l'afecte desinteressat, enfrontat amb un altre marcat per l'egoisme i l'únic desig de satisfer la pròpia sexualitat. En fer-se adultes, les protagonistes femenines no troben mai «uns braços amorosos ni un bes suau».
Tècniques Narratives i Estil de Mercè Rodoreda
Mercè Rodoreda utilitza les tècniques del monòleg interior —potser més pròximes a les tradicionals que no pas a les de Joyce, bé que en certs casos tenen afinitat amb aquest— o les de la narració en tercera persona, que sovint es confonen amb les del monòleg i que barregen prodigiosament l'estil directe amb l'indirecte.
Respecte a la prosa de Rodoreda, Molas afirma:
«És una prosa evocativa i lírica, tan important pel que diu com per la manera com ho diu. Les característiques més remarcables de la qual són la ingenuïtat d'interpretació i d'expressió, la malícia en la tria d'elements, que arriba a vorejar l'esquematisme, la insinuació, el matís. Rodoreda és la gran novel·lista del matís: del dir i no dir, quasi carnerianament, els plecs més subtils de la psicologia femenina.»
L'Estructura Vital de l'Obra Rodorediana
L'obra de Mercè Rodoreda s'organitza entorn d'un procés vital únic.