El marxisme curarà els malalts descripció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,69 KB

 

Obra 98: EL MARXISME CURARÀ ELS MALALTS

Presentació:obra política. Una de les obres més representatives.

Dades bàsiques:

Autor:

Frida kahlo

Títol: el marxisme curarà als malalts

Estil: Surrealisme

Cronologia: 1954

Tècnica: oli

Material: tela

Mides: 76 x 61

Ubicació actual: museu Frida Kahlo, Mèxic

Breu biografia: personatge reivindicatiu, va lluitar molt contra l’imperialisme americà. Als 6 anys va patir una malaltia molt contagiosa, poliomielitis. Als 18 anys té un accident molt greu en cotxe que li deixa moltes seqüeles, ha de portar un corse ortopèdic. És autodidacte en art pictòric. Descobreix la pintura com a forma d’expressar el seu patiment i la seva vivència, es casa amb un home molt famós. No va poder tenir fills, va tenir dos avortaments que els reflexa en pintura, el conjunt de la seva obra és psicològic i també finalment inclou en les seves pintures aspectes polítics en la seva ultima etapa. Inicia la seva etapa pintora amb els seus autoretrats. Pinta autoretrats perquè casi sempre esta sola i es coneix a ella molt bé. Mort als 47 anys. Dona artista orgullosa sempre de la seva mexicanitat enfront l’uniformisme americà. Dona trencadora de la condició femenina, reivindica el seu físic amb absoluta naturalitat.  

Descripció formal:

Iconografia: autoretrat a peu dret central de l’artista i un autoretrat en el sentit de diferents aspectes que hi podem veure, unicellat. Corse de cuir ortopèdic. Camina amb dues crosses que en aquell moment pot abandonar. Hi ha dues mans que carinyosament l’agafen per l’espatlla, l’aguanten i pot lliurar-se d’aquestes coses. A 2n pla hi tenim tot un seguit d’elements: a la dreta hi trobem un colom de la Pau, el Planeta Terra però amb una imatge poc habitual. Simbolitza els aspectes positius del marxisme. A la seva esquerra hi trobaríem la imatge de Marx d’on surt una mà que estrangula una àliga i a sota amb un paisatge vermell hi ha el bolet de les bombes de Hiroshima. El americà provoca destrucció i mort. A la mà de frida hi ha un llibre.

Funció: estètica amb intencionalitat política de propaganda

Composició: tancada i simètrica.

Línies compositives:  simetries de la obra i diagonals que ordenen i dinamitzen el quadre

Recursos tècnics: no hi ha Realisme però cada imatge esta tractada amb Realisme. Tots els elements son dibuixats amb Realisme fent detalls però el conjunt no és real, és simbòlic, igual que la il·luminació, l’ús dels colors (vermell perill, blau serenitat, groc positivisme...)

Relació amb l’entorn: no és un factor important, no esta pintada per estar en un lloc en concret.


Estil: obra del Surrealisme simbòlic, intenta unir elements impossibles amb una sola imatge que poden ser imatges som si fossin somnis. Obra surrealista però que a l’autora no li agradava aquesta classificació. Diferents visions i imaginacions. Ella diu que el què pinta és la seva realitat.

Forma funció
: obra propagandista de molt fàcil comprensió amb imatges clares que indiquen el seu compromís polític i intencionalitat propagandística.

Iconologia: comunisme i ideari comunista salvarà el mon. Ens deslliurarà del imperialisme americà. Ho fa amb imatges molt realistes. Colom de Pau, símbol de Pau. I a l’altre costat totes les desgracies que comporta el imperialisme americà.

Relació època i obra: viu el moment de començament del 1907, revolució russa i mexicana. Societat sota el poder imperialista americà, Mèxic sen deslliura. Exaltació de Mèxic que viu la seva obra.

Influencies i transcendències:

Influencies de l’art que s’havia fet a Mèxic abans de l’arribada dels espanyols. Influencia ideològica de l’àmbit que es va moure el seu marit.  Van classificar la seva obra com a surrealista. Reivindica temes, formes i símbols. Transmet les seves sensacions traumàtiques i la seva experiència. No la coneixem nomes com a pintora sinó com una icona cultural i històrica dels moviments artístics i socials però també com a Heróïna feminista.

Entradas relacionadas: