Internacionalització Empresarial: PIMES, Multinacionals i Deslocalització
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,06 KB
Procés d'Internacionalització Empresarial
La internacionalització és el procés d'obertura als mercats internacionals. És l'operació que una empresa realitza per vincular-se amb aquests mercats. Hi ha tres estratègies principals per a la internacionalització:
- Estratègia Multidomèstica: L'empresa descentralitza l'organització en cada país on opera, adaptant-se a les necessitats locals.
- Estratègia Global: L'empresa busca obtenir un avantatge competitiu centralitzant els recursos globals.
- Estratègia Transnacional: L'empresa elimina barreres geogràfiques i utilitza totes les seves estratègies de producció i vendes independentment del seu origen.
Reptes de la Internacionalització
Les empreses que s'internacionalitzen poden enfrontar-se a diversos reptes:
- Manca d'informació sobre el mercat.
- Manca de personal qualificat a l'empresa.
- Resistència al canvi per part de l'equip humà.
- Diferències culturals i psicològiques.
- Gustos diferents dels consumidors.
- Pràctiques de negoci i relacions amb proveïdors diferents.
- Necessitat d'adaptar-se a la legislació local i internacional.
Empreses Multinacionals
Les empreses multinacionals sorgeixen del procés d'ampliació de mercats per part de les grans empreses. Operen en dos o més països. Són societats mercantils amb una gran capacitat productiva o que són el resultat d'una concentració i fusió d'empreses que busquen nous mercats.
La Deslocalització
La deslocalització és el trasllat d'activitats productives des de països industrialitzats cap a països en desenvolupament. Aquests països es caracteritzen per tenir nivells de capital més baixos, permetent a les empreses reduir costos laborals, encara que això pugui implicar condicions de treball menys favorables. Amb la deslocalització, trobem:
- Empreses que tanquen completament les plantes productives al país d'origen.
- Empreses que redueixen la producció, però mantenen una presència al país d'origen.
Empreses PIMES
Les característiques principals de les PIMES (Petites i Mitjanes Empreses) són:
- Poca formació empresarial.
- Poca capacitat financera.
- Necessitat de millorar la qualificació i formació tècnica del personal, i risc d'obsolescència tecnològica.
- Organització flexible i facilitat de comunicació interna.
- Integració del personal.
- Desenvolupament en mercats intersticials (nínxols de mercat).
- Són importants creadores d'ocupació.
Efectes de la Globalització en les PIMES
La globalització ha fet que moltes PIMES quedin al marge de la internacionalització, ja que la seva capacitat exportadora sovint és limitada. Això ha fet més visibles els aspectes negatius o les debilitats de les PIMES en l'entorn global.