Influencies romanes i gregues en l'arquitectura catalana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,01 KB

 

LA PREHISTORIA:EL COGUL. LA ROCA DELS MOROS  Les Garrigues. Lleida  Santuari utilitzat per diverses cultures  Descoberta per Mn. Ramón Huguet, el 1908  45 figures (7 gravades i 38 pintades)  Negre, vermell, blanc i vermell fosc o marró. ALTAMIRA  Descoberta el 1868 per Modesto Cubillas  Fou el 1879 quan María, la filla de Marcelino Sanz de Sautuola, va Descobrir les pintures.  Coneguda com a “Capella Sixtina del
Quaternari” roman tancada al públic.  El descobriment revolucionà sobre l’home paleolític.  La comunitat internacional no va reconèixer la seva autenticitat fins 20 Anys després.  Emile de Cartailhac, va reconèixer la categoria d’Altamira Parts de la cova d’Altamira: Sala policromada, La toya, Cola de caballo. 





L’ART DELS IBERS TRETS FONAMENTALS


 Conjunt de pobles que habita a l’est de la Península Ibèrica  Del segle VI al I Ac  Conjunt de pobles independents amb trets comuns:  Cultura  Llengua i escriptura  Religió  Arquitectura, urbanisme, escultura i ceràmica  Sistema polític d’oligarquia  Sistema econòmic bastant en l’agricultura i ramaderia  Reben influències dels colonitzadors  Grecs  Fenicis  Cartaginesos  Desapareixen diluïts sota la influencia de la cultura romana. 

MANIFESTACIONS ARTÍSTIQUES

 Arquitectura i urbanisme  Escultura  Ceràmica  Pintura  Deuria existir una important orfebreria PRINCIPALS MANIFESTACIONS ARTÍSITQUES
 Ullastret  Calafell  Dama d’Elx  Dama de Baza URBANISME
 Poblats emplaçats sobre turons  Muralles d’aparell ciclopi  Edificis bastits sense planificació urbanística  Habitatges adossats a les muralles  Espais públics  Sitges  Temples ARQUITECTURA
 Habitatges de planta rectangular no sempre regular  Part baixa dels murs bastides amb pedra  Part superior dels murs bastides amb tapiat  Bigues de fusta  Cobertes de brancatges i fang  Llars de foc a terra  Altells de fusta per emmagatzemar ULLASTRET
Puig de Sant Andreu. Ullastret. Baix Empordà - Habitat pels indigetes - Fundat el segle VI aC i abandonat en el segle II Ac - Va mantenir relacions comercials amb grecs i fenicis establerts a Emporion - Hi trobem muralles, habitatges, cisternes, Sitges i espais públics. 




CALAFELL


Calafell. Baix Penedès  Habitat pels cossetans  Fundat a principis dels segle IV aC i abandonat segle II Ac.  En el segle III aC s’hi fa una gran reforma del conjunt  Excavat a partir de 1980  Reconstrucció a partir de 1992  Conservem habitatges, tallers, magatzems, Sitges, etc  Parcialment destruït per la construcció d’una urbanització 

LA DAMA D’ELX


L’Alcúdia, Elx, Alacant, (Actualment Mueseo Arqueológico Nacional)  Descoberta el 1897  Estàtua en pedra calcària  Tocada amb tiara punxeguda i rodets circulars laterals  Espatlles cobertes amb mantell  Tres collars amb porta-amulets i enforates  Arracades de placa i ínfules  La troballa de la Dama de Baza va aclarir la seva funció LA DAMA DE BAZA
Cerro del Santuario de Baza. Granada ( Actualment Museo Arqueològico Nacional)  Descoberta el 1970  Estàtua en pedra arenosa  Figura sedent  Vestida amb mantell i caputxa  Porta collaret amb porta-amulets i enforates  Arracades de placa i ínfules  Trobada a l’interior d’una cambra funerària ambo frenes i urnes cinèries.



L’ART DELS CELTES ELS CELTES. TRETS FONAMENTALS


 El Keltoi (així és com els grecs coneixien al poble celta)  Península Ibèrica a través dels Pirineus segle VI o VII Ac  Procedents de centreeuropea, expulsats, per teutons i romans  Es van assentar a la zona nord, en el que avui és Galícia, Astúries, Cantàbria, País Basc, Castella i Lleó i el nord de Portugal.  Contacte amb els ibers, donant llocs a l’anomenada cultura celtibèrica  Sòria, Guadalajara, La Rioja, Aragó, Conca, etc…  Van desenvolupar una sèrie de formes característiques i originals fruit tant De la situació perifèrica del territori com de la influencia posterior de grec I romans.

PATRIMONI I MANIFESTACIONS ARTÍSTIQUES

1. Torques 2. Fíbules 3. Armes i material bèl·lic 4. Verracos 5. Llocs sagrats.

ELS CELTES. CASTRES

Apareixen a partir del segle VI Ac Es construïen en llocs elevats (turons o muntanyes) Emmurallats. Un o més parapets o fossars Torre de vigilància que dominava molt territori Tenien espais adaptats per a cada activitat Edificis gairebé sempre circulars Parets de reble i cobertes de ramatges Tipus de castres :

Interior

 Són els més freqüents  Emplaçats a turons  Planta circular irregular  Muralles (Galícia, Astúries, Cantàbria) 

Muntanya

 Emplaçats a muntanyes més altes  Situats als pendents solejats  Perímetre de muralles ovals. A la part alta les defenses acostumen a Ser naturals  Relacionats amb els romans i l’explotació agrícola.

Costaners

 També molt abundants  Urbanisme molt divers  Condicionalment topogràfic  Muralles i penya segats  Construccions circulars amb cobertes de ramatges. 



4L’ART GREC L’ART I LA CULTURA GREGUES


Definició i concepte de la cultura grega: El Racionalisme El sistema polític de la democràtica L’estètica, o l’amor a la bellesa La filosofia La medicina La matemàtica -
Període Arcaic ( 1100 aC – 461 aC) La colonització de la Mediterrània i xarxa comercial Importants novetats en el món artístic Segle VI Ac: Guerres Mèdiques contra els perses. Es passa de la construcció en fusta a la pedra Es basteixen els primers temples Els ordres Dòric i Jònic El temple es converteix en l’edifici més important Cerimònies exteriors Importància aspecte extern Proporcions matemàtiques, ritme i simetria Primeres estàtues de grans proporcions Primeres escultures en bronze Home i dona protagonistes Escala natural. Tendència colossalisme Nu maculí: cànon de bellesa
.Període Clàssic (mort d’Alexandre el Gran) Període marcat per domini d’Atenes Art plenament desenvolupat Tres ordres arquitectònics Màxima expansió de Grècia amb Alexandre el Gran Colònies totalment assentades Escultura:
Cànon de bellesa determinat  Pedra, mabre i bronze  Evolució vers l’equilibri, la naturalitat i el Realisme  Sensualitat i delicadesa  Expressió continguda i serena  Moviment de trencament de la hieratisme  Humanització de les figures -
Període Hel·lenístic ( conquista de corint pels romans) 323 Ac mort Alexandre el Gran Divisió de l’Imperi i lluites: conquista romana segle II Ac Fins el 146 Ac Gran esplendor artístic i cultural Després cap a la cultura oriental Atenes, Rodes, Alexandria … Inspirà les millors obres romanes Cap construcció significativa Altar de Zeus a Pèrgam Escultura:
Cultura clàssica, oriental i nova concepció vital  Moviment, expressió i varietat de temes  Figures amb molt moviment  Tres dimensions  Grups escultòrics piramidals  Expressió del rostre  Noves figures: sàtirs, nens, borratxos, vells, etc…  Vestuari Barroc



Març GEOGRÀFIC


 Lazio  Península itàlica  Mediterrània  Europa Central  Anglaterra  Pròxim Orient  Nord d’Àfrica PERIODITZACIÓ
1. Període de la Monarquia (753 Ac – 509 aC) 753 aC  Naixement de Roma. Etruscs i Grecs 509 aC  Revoltes internes donen pas a la República 2. Període de la República (509 aC a 31 aC) És l’etapa amb més èxits de l’Imperi ROMà 31 aC. La República deixa d’existir i apareix l’Imperi amb Juli Cèsar, el qual Serà assassina l’any 44, i al qual succeirà Cèsar Octaví August 3. Període de l’Imperi ( 31 aC a 476 dc) Dos períodes: - Alt Imperi - Baix Imperi SOCIETAT
Poble de soldats i magistrats Domini polític i econòmic Esperit pragmàtic, pràctic: Edificis i obres públics Importància família: disseny interiors Homes lliures Esclaus ART ROMÀ:
Trobada intel·lectual amb l’art grec sobre una base social nova L’etrusca, i com expressió d’un profund sentiment arrelat en l’esperit dels grups Socials determinats. 

INFLUÈNCIES

 Element autòcton  Assimilació hel·lenisme  Escultura  Món etrusc  Arc I volta  Ordre Toscà  Retrat  Influencia Àsia menor i pròxim Orient ARQUITECTURA TRETS FONAMENTALS: -
Arquitectura dinàmica - La concepció de l’espai interna - Religiosa, civil i militar - Nous materials: maó, formigó - Noves formes: l’arc, la volta i la Cúpula - Innovació tecnològica URBANISME
Planta hipodèrmica Muralles Fòrum Mercat Aqüeductes Basílica, termes I banys Temples I altars Circs, teatre, amfiteatre Domus ARQUITECTURA DOMÈSTICA
Tipologies: 1. Habitatge 2. Domus 3. Insula 4. Vil·la ARQUITECTURA PÚBLICA
Tipologies:  Cúria  Basílica  Termes  Teatre  Amfiteatre  Circ MONUMENTS COMMEMORATIUS:
Arcs de Triomf, Columnes. 



ENGINYERIA:


Vies, ponts, aqüeductes, muralles ARQUITECTURA RELIGOSA :
Temples, Enterraments ESCULTURA:
Grècia (Període Hel·lenístic) Escultura Etrusca Marbre, bronze i altres materials Escultura imperial Retrats Relleus històrics L’escultura evolucionarà cap al simbolisme i l’abstracció Relació escultura i religió, fins i tot en els retrats  ÈPOCA ETRUSCA:
Sarcòfag dels esposos i Apol·lo de Velles  EPOCA GREGA:
(Segle IV – II aC)  Conquesta Magna Grècia: coneixement escultura grega  Arribada escultors grecs a Roma  PERÍODE ROMÀ:
a partir segle II aC  Inici escola romana  Encunyació de monedes  Relleus historiats Tipologies: Sarcòfags, Estàtues, Relleus historiats, Retrats, Escultures de culte Privat, camafeus.

Pintura : HERÈNCIA ETRUSCA

Incrustacions / Marbrejat  Arquitectònica  Ornamental  Il·lusionista / Figurada

Entradas relacionadas: