Imatges bivalents
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,65 KB
Tweet |
Textoteca interna ``Cuando cada persona descubre sus variados textos internos, abre un amplio campo alternativo donde se empiezan a valorizar las disponibilidades poéticas o [...] narrativas [...] para leer, para escuchar, para tener ritmo [en definitiva, para valorar la literatura]. (Devetach 2008: 32).
Funcions de la LIJ:
Accés a l'imaginari compartit
Repertori d'imatges, símbols, mites compartits per la societat.
Importància del folklore i etnopoètica: literatura oral.
Motius literaris: l'odissea, el taló d'Aquil·les, el tema del doble, el petit astut, el llorer (victòria), l'olivera (Pau)…
Arquetips: Imatges o esquemes congènits amb valor simbòlic que formen part de l'inconscient col·lectiu (RAE).
2. Aprenentatge del llenguatge i de les formes literàries
Literatura ajuda a dominar i ampliar el llenguatge: - Descobriment del poder de la paraula i de les convencions. - Desenvolupament del seu ús i gradual consciència metalingüística i del plaer estètic que ofereix la literatura.
Literatura familiaritza els lectors amb diverses formes literàries: narracions simples/complexes. - "Los libros sirven para aprender a leer literariamente" (Colomer, 2010: 23).
Socialització cultural a partir de les representacions del món fetes per la literatura.
Literatura com agència educativa: - La societat es mostra en els llibres a partir de representacions de "com és o com es voldria que fos el món real" (Colomer 2010: 49).
Importància de la localització de la ideologia - dels textos - dels lectors i dels efectes ideològics de la lectura.
Tipologia literària:
Llibres d’imatges o “imatgiaris”: per identificar i anomenar.
Abecedaris i sil·labaris.
Rimes, contines, cançons i poemaris.
Contes contemporanis.
Adaptacions de contes populars.
Adaptacions no tradicionals (còmic)
Llibres muts
Pop up (dissenys amb paper i construccions al llibre)
Llibres de coneixement/documentals
Quadern d’activitats.
Formes de difusió:
Blogs
Fundacions
Revistes especialitzades
Catàlegs
Guia d’anàlisi de lectures literàries
GÈNERE i subgènere de la producció analitzada.
TEMA, punt de vista des del qual s’aborda, estratègies que s’utilitzen per presentar-lo i proposta ideològica/moral feta.
ASPECTES LITERARIS MÉS IMPORTANTS: descripció, exemples i justificació.
Paratextos: importància i funció en el llibre.
Llenguatge: tipus de lèxic utilitzat, figures retòriques i jocs lingüístics (comparacions, metàfores, personificacions…), presència/absència de rima, ritme…
Imatges: tipus (il·lustracions, fotos, caricatures…), estil (còmic, realista, surrealista, abstracte…), ús de la perspectiva, del color, vincle entre text i imatge (ampliació, contradicció, explicació d’altra història diferent a la del text escrit, incorporació d’intertextos…).
Tipus d’estructura: lineal, cíclica, emmarcada, amb seqüències repetitives…
Elements narratius:
Temps: cronològic, salts temporals, el·lipsis…
Espais: físic, psicològic - l'atmosfera que es crea-, social - entorn socio-cultural-
Narrador/s: tipus (protagonista, testimoni, omniscient), quantitat (una veu, dues, moltes…), vincle amb el lector (major o menor distància, estratègies utilitzades per aconseguir un posicionament determinat…)
Personatges: plans/ rodons, presentació (física, psicològica…)
Inici i final: funció, tipus (inici ab ovo -des de l'origen-, in media res - L’Odissea-, in extrema res - Crónica de una muerte anunciada-; final tancat, final obert).
Àlbums
Gadgets promocionals (calendaris i publicitat)
Publicacions períòdiques (revistes)