L'home del pont angoixat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,93 KB

 

EL CRIT: 1. Pintura feta x Edvard Munch al 1893. Tècnica oli tremp sobre cartró i mesura 91x73cm, té estil impressionista i tema és al·legòric. Està situat a la GaleriaNacional d'Oslo. 2. Context històric a finals del s. XIX, època de canvis ja q estan a les portes d la I Guerra M., d les rivalitats imperialistes i les disputes entre les diferents classes socials. 3. Munch abandona la carrera d'enginyeria al 1880 x dedicar-se a la pintura. Com a conseqüència d les morts sobtades d la seva mare i germana les seves obres van agafar un caràcter tràgic i desesperat. Al 1885 viatja a París on coneix l'Avantguardisme del moment i queda admirat xl tractament del color i dls plans d Gauguin. Crea un estil personal on accentua l'expressivitat a través d la línia, redueix les figures i utilitza el color de una manera simbòlica. Va influir sobre els pintors germànics, sobretot durant la seva estada a Alemanya entre 1892-1908, any en q va caure en 1 depressió i va ingressar en 1 clínica. Quan es va recuperar, va canviar el seu estil i va mostrar
 1 actitud + convencional i extravertida
4. En la pintura podem observar 1 personatge estrany al centre, sobre 1 pont amb les mans al cap i la boca oberta x cridar. A l'esquerra hi ha 2 persones caminant aliens a tot. Darrere del pont es veu 1 angoixant paisatge marítim on naveguen principal s'exterioritza mitjançant 1 línia corba i sinuosa, també utilitzada x l'entorn natural q l'envolta. El desequilibri visual es complementa amb la diagonal q divideix el quadre en 2 (el pont i el paisatge).

Aquesta, ajuda a aïllar l'individu d tota la resta, els personatges i les embarcacions semblen els únics elements equilibrats i reals (utilitza línies rectes x donar estabilitat). En conjunt amb la forma, els colors deixen a un costat la còpia d la natura x centrar-se en 1 visió subjectiva de l'escena. Munch mescla d manera irreal blaus, vermells, grocs i ataronjats sense cap transició, cosa q reflecteix l'estat d'ànim. 5. Sobre el pont hi ha 1 home q crida angoixat i sembla q la estigui transmetent a l'entorn natural. L'escena mostra el reflex del món interior del personatge principal q havia estat descrit x l'autor. S'ha volgut interpretar com 1 reflex d les seves frustracions interiors i com 1 metàfora de la soledat d l'home en la societat moderna. El model q crida ha estat identificat x l'historiador d l'art com la mòmia inca q hi ha a un museu. 6. Munch diu q, al igual q Da Vinci, ell també va fer disseccions humanes, però en contes d cossos, va fer-ho en les ànimes. En aquesta intenció d transmetre l'interior humà es va fixar en Van Gogh i Gauguin. Té 1 estètica tètrica i pessimista, i un paral·lelisme amb les pintures negres d Goya. Va ser un referent clar x Kirchner, representant d l'expressionisme alemany del s.XIX.

Entradas relacionadas: