Hobbes vs. Locke: Estat de Natura, Drets i Llibertat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,69 KB
Hobbes vs. Locke: Estat de Natura, Drets i Llibertat
Naturalesa Humana
Segons Hobbes, els humans, en estat de natura, són brutals, agressius i egoistes. L’Estat ens disciplina i ens fa socials.
Per a Locke, l’ésser humà és naturalment un animal social, amb relacions de col·laboració. Són subjectes de dret, inherent a les relacions socials.
Llibertat en l'Estat de Natura
Per a Hobbes, la llibertat en l'estat natural és absoluta, però insegura, ja que “tot home té dret a tot”.
Locke, en canvi, postula un dret natural que impedeix envair la propietat aliena, sense limitar la llibertat.
Paper dels Drets
Hobbes defensa que en atorgar drets a l'Estat, els individus perden els drets individuals a canvi de seguretat. L'obediència a l'Estat és obligatòria; no hi ha drets per als rebels.
Locke, en canvi, afirma que els humans tenen drets naturals (llibertat individual i propietat privada) i poden resistir l'opressió. Ningú té dret a oprimir un altre.
Pas de l'Estat de Natura a l'Estat Social
Per a Hobbes, la misèria i la inseguretat (la por) impulsen el pas a l'estat social.
Locke argumenta que el desig d'assegurar la propietat, progressar i tenir millor justícia motiva aquest pas, no la por, sinó la prevenció de l'escassetat.
Caracterització de dos grans pensadors
Introducció
- Hobbes: Primer pensador modern, exponent del racionalisme.
- Locke: Creador de l’empirisme.
Coneixement
Hobbes: Mètode universal basat en la raó. Dubta de l’experiència sensible.
Locke: El coneixement prové de l’experiència, base de les nostres idees.
Tipus d'Idees (Locke)
Idees: Continguts mentals del jo.
- Adventícies: De l’experiència sensible (no vàlides).
- Factícies: Construccions de la imaginació (no vàlides).
- Innates: Gravades en la ment (base del coneixement).
Idees Simples: La ment les rep passivament (de sensació o reflexió).
Idees Complexes: L’enteniment crea idees de substàncies, relacions o modes.
Innatisme
Hobbes: Accepta idees innates per demostrar l’existència de Déu.
Locke: rebutja les idees innates; la ment és una “tabula rasa”.
Substància
Hobbes: Allò que no necessita altra realitat per existir (Jo, Déu, Món).
Locke: Idea complexa, suport de les idees simples, però no demostrable empíricament.
Identitat Personal
Hobbes: El Jo es caracteritza pel pensament (“res cogitans”).
Locke: El jo és evident pel pensament, però pertany a la consciència, dinàmica i canviant.
Existència del Món
Hobbes: Deduïm l’existència del món de forma mecanicista; no podem parlar de qualitats secundàries (forma, color...).
Locke: Pressuposem l’existència d’un món exterior, però no el coneixem en sí mateix, només les idees sensibles que ens provoca.