Historia de l'art els primers freds

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,79 KB

 

ELS PRIMERS FREDS

FITXA TÈCNICA:


Autor: Miquel BlayCronologia: Finals del Segle XIX (1892)


Estil: Realista / simbolistaTècnica: Talla

Materials: MarbreFormes: Exempta

Tipologia: Grup i sedentCromatisme: Monocroma

Dimensions: 1,36 m x 0,96 mLocalització: MNAC (Barcelona)


CONTEXT HISTÒRIC:


La Catalunya de finals del Segle XIX estava en un període de fort desenvolupament del catalanisme. Aquest projecte polític guanya molta força quan al 1898 Espanya perd les darreres colònies i la desconfiança envers el sistema revela el catalanisme com a alternativa. La burgesia s’adona dels avantatges d’un poder autònom a Catalunya, beneficiant dels seus interessos.

La producció artística catalana està també en un moment important ja que aconsegueix esdevenir cada cop més un art creador.

ANÀLISI FORMAL:


Tenim davant una escultura exempta que presenta dos figures completament nues: un vell i una nena. Asseguts en un banc, l’ancià té les mans creuades i la mirada perduda; mentre que la nena posa el cap al seu pit, amb els ulls tancats. La vellesa del cos de l’ancià contrasta fortament amb la joventut del de la nena. Destaca el Naturalisme en el tractament de les formes i el gran treball. La nena, per tal de remarcar la tendresa del personatge, està tractada amb la tècnica del sfumato. El naturisme es fa present en la sensació de fred que transmet el rostre del vell, esculpit amb tot detall.

La composició de l’obra és tancada. Les línies que dominen són les rectes en l’ancià , i les corbes que dominen són les de la nena, que li dóna, una actitud de moviment cap al personatge central.

Podem diferenciar dues textures: la de les figures (ben polit), i la del banc (rugosa). La llum incideix en les figures de manera diferent, sobretot als rostres: Mentre que a l’ancià li reforça la duresa, a la nena li remarca la tendresa. Tot i això amb la llum dóna expressivitat, dinamisme i vitalitat.

Si parlem del ritme, veiem que les figures es troben en repòs i assegudes, però el gest de la nena que s’acosta cap a l’avi trenca aquesta sensació.

Els primers freds té una voluntat d’eternitat, la tendresa que presenta es converteix en una representació idealitzada del sofriment humà.

Estil: Els primers freds es mou entre el Realisme i el simbolisme


INTERPRETACIÓ:


Temàtica: Tema anecdòtic i costumista, presenta un vell i una nena arraulits de fred i de misèria


Significat: L’escultura supera la simple consideració d’escultura anecdòtica per reflectir una metàfora de la vulnerabilitat de l’ésser humà en les seves dues etapes crucials de l’existència: la infantesa i la vellesa.

L’obra per tant, suposa una representació idealitzada del sofriment humà


Funció: Decorativa, i va ser realitzada per iniciativa pròpia de l’autor


MODELS I INFLUÈNCIES:


D.J. Hugues, va ser influència per a Els primers freds. També hi tenim clarament a Rodin, evident en el tractament del marbre, on es marca la musculatura del personatge. La influència de Rodin també es fa present en la tècnica del “non finito”.

El contrast entre estils que presenta Els primers freds va significar per l’escultura catalana la transició de l’academicisme a la modernitat. L’escultura moderna ja la trobem plenament desenvolupada en Josep Llimona o Enric Clarasó, entre altres.

Entradas relacionadas: