Guia de Navegació en Catamarà: Conceptes i Tècniques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,31 KB

Parts del Catamarà

Casc

Els vaixells antics estaven fets de fusta per la seva immillorable flotabilitat, gran resistència i rigidesa. Avui dia es fan servir materials sintètics (plàstics), els quals a més de ser més lleugers i econòmics, ens estalvien la feina de polir i envernissar perquè no pateixen tanta corrosió. Igual que els metalls. Abans de cada sortida convé controlar els cascos per si porten aigua dins, ja que no són totalment hermètics i durant la navegació el catamarà pot surar menys. El catamarà té una forma més hidrodinàmica que el monocasc, és a dir, divideix millor l'aigua, per això i també pel seu pes lleuger i vela específica.

Nusos

  • Nus de vuit: Nus per assegurar l'extrem d'un cap, per exemple perquè no s'escapi l'escota de major de la politja.
  • As de guia: El nus més segur de tots. Serveix per subjectar qualsevol part i que no es corri, no s'obre faltant tensió.

Rumbs

  • 45 graus = cenyida: Es navega contra les onades i les veles estan caçades al màxim, no podem reduir més l'angle.
  • 90 graus = través: Es navega paral·lel a les onades i les veles estan de mitjanament amollades a caçades.
  • 135 graus = llarg: Es navega gairebé en el sentit de les onades i les veles estan molt amollades.
  • 180 graus = empopada: Es navega en el mateix sentit que l'onada i la vela està totalment amollada, no es fa servir el floc.

Vents

És un fenomen meteorològic.

  • Tramuntana: 0 graus.
  • Gregal (vent paral·lel a la platja): 45 graus.
  • Llevant (sortida del sol): 90 graus.
  • Xaloc (perpendicular a la platja): 135 graus.
  • Migjorn (rumb Mallorca): 180 graus.
  • Garbí (predomina a la zona): 225 graus.
  • Ponent (posta de sol): 270 graus.
  • Mestral: No afecta la zona.

Velocitat

Força. Escales: Beaufort (vent), Douglas (onades).

  • 1 milla = 1.852 metres.
  • 1 nus = 1 milla/hora.
  • 4-6 nusos (escala 2) - fluixet.
  • Més de 118 nusos (escala 12) - huracà.

Tipus de Vent

  • Vent real: És el vent que rebem a la platja quan no ens movem. La seva adreça podem esbrinar-la mirant les banderes, arbres, fum o els cabells d'algú.
  • Vent de velocitat: És el vent que ens bufa en contra quan ens movem ràpidament en bici, moto, cotxe, etc. Aquest vent es produeix pel mateix moviment, encara que sigui un dia de calma total.
  • Vent aparent: És la resultant entre el vent real i el vent de velocitat. Aquest vent el rebem navegant ja que ens posem en moviment pel vent real i automàticament apareix el vent de velocitat. La direcció del vent aparent podem observar-la en els catavents del vaixell. El vent aparent no és en tots els rumbs igual. La seva força i direcció depenen de: la direcció i força del vent real, la força del vent de velocitat i el rumb navegat (direcció).

Costats

  • Babor: Costat esquerre.
  • Estribord: Costat dret.
  • Sobrevent: Costat pel qual el vaixell rep el vent.
  • Sotavent: Costat cap on el vent es dirigeix.

Maniobres

  • Orsar: És l'acció d'alterar el rumb apropant-se al vent. S'aconsegueix empenyent suaument la canya fins a arribar al rumb desitjat, i caçant les veles de manera que no flamegin. Per exemple, del llarg al través, del través a cenyida. També s'orsa per aprofitar una ratxa de vent que ve de popa.
  • Arribar: Alterar el rumb obrint-se del vent. S'aconsegueix tirant de la canya, al mateix temps que amollem les veles. Per exemple, de la cenyida al través, del través al llarg, i del llarg a l'empopada.
  • Caure: Canviar de rumb, arribant.
  • Abatre: Apartar una embarcació cap a sotavent del rumb que hauria de seguir.
  • Virar: Canviar de direcció de manera que el vent que abans es rebia per una banda, després de virar es rebi de l'altra, és a dir, canviar de sentit en contra del vent (per proa).
  • Translluar: Canviar de rumb amb el vent entrant per popa.

Parts del Catamarà

Popa, trampolí, stick, canya, timó, cinxes, escota de major, obencs, trapezis, vela major (identificador de la vela), topall del pal, jàrria (cables que aguanten el pal), driça de major, pal, estai de proa, floc, escota de floc.

Globus-Gennaker: Vela davantera que va fixa al botaló (vents posteriors). L'eslora del vaixell es mesura en peus (1 peu = 33,33 cm). L'amplada és la mànega. El puntal és la part submergida del casc, sense tripulants.

Floc

Puny d'amura, puny d'escota, puny de driça, fals estai, relinga (per on puja la vela, o corda dins la vela, per pujar-la).

Vela Major

Cunningham, pujamen, polipast, pajarí, botavara, puny d'amura, ullets d'amura, catavents, baluma, sabres, puny de driça.

El vent és el motor del vaixell.

Tripulant: Pujar al vaixell per davant i sotavent. Capità: Per popa.

Catavents enganxats al llarg de cada costat de les veles. Catavent de sobrevent aixecat: vela massa amollada. Catavent de sotavent aixecat: vela massa caçada.

Aparellar el Catamarà

  1. Aproar el vaixell, per hissar les veles i evitar bolcar (as de guia).
  2. Col·locar la canya a la barra d'unió dels timons.
  3. Vela major:
    • Hissar amb la seva driça i enganxar fins al topall del pal.
    • Col·locar el cunningham en el puny d'amura.
    • Col·locar el pujament en el puny d'escota i l'escota del carro.
  4. Floc:
    • Hissar amb la driça.
    • Lligar el puny d'amura a la "pota de gall".
    • Tensar la driça i nuar al peu del pal.
    • Col·locar les dues escotes de floc en el puny d'escota i fixar-les a les politges situades al travesser davanter.
    • Caçar el floc lleugerament en contra per evitar el flameig.
  5. Cap de redreçar: Nuar-lo al peu del pal amb un as de guia.
  6. Comprovar que el catamarà estigui ben muntat i que no falti res (taps, trapezi, trampolí, anelles de l'estai (2), obencs (4)).

Sortida

  1. El catamarà entra a l'aigua aproat amb les escotes de major i floc soltes.
  2. El tripulant aguanta el vaixell aproat des de la proa del casc del costat de la platja. El patró puja al catamarà, i caça el floc i el carro de major.
  3. El tripulant orienta el catamarà cap al través i puja al vaixell. Caça la major.
  4. És obligat sortir entre la bandera verda i la vermella.

Aquarterar

És la maniobra que ens permet aturar el catamarà:

  1. Efectuar una virada normal.
  2. En quant el floc estigui a contra (escotat), deixar-lo en aquesta posició.
  3. Soltar la major.
  4. Tirar de la canya al màxim i bloquejar-la.

Per sortir d'aquesta posició:

  1. La tripulació es canvia cap a sobrevent.
  2. Amollar el floc i caçar-lo a l'altra amura.
  3. Caçar la major i el catamarà arrenca en cenyida.

Home a l'Aigua

  1. Arribar.
  2. Orsar fins a un través.
  3. Virar i tornar cap a l'home a l'aigua en través.
  4. A l'altura de l'home, virar ràpidament i aproar el vaixell (es queda aturat al seu costat) per poder recuperar l'home a l'aigua.

Altres Conceptes

Tambutxo: Taps per on es posa la roba.

Mort: Pedra, es fa servir d'àncora.

Per baixar la vela, arribar. Per reduir la vela, arrissar.

Prohibit fumar.

Material: Botzina, mòbil, bossa tèrmica, llanterna, caps i grillons, clau de grillons, grillons.

Banyera: El forat central on es va.

Mirall de popa: Part vertical de la popa on hi ha els taps o els timons.

Nusos

Nus pla i doble pla, mig nus, nus as de guia, ballestrinca, el vuit, nus de pescador, as de guia per si.

Entradas relacionadas: