Grup taula

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,98 KB

 

1.4. Desenvolupament del grup

  • En el procés de desenvolupament passa per diverses etapes.

  • Les etapes de desenvolupament del grup es produeixen sense solució de continuïtat i el seu ordre es va alternant de tal manera entre si que resulta difícil descobrir els aspectes característics de cada fase. No obstant això, hi ha fases del desevolupament grupal que poden ser descrites amb un cert grau d’independència.

  • És important que l’animador conegui les fases o etapes del grup quan hagi de treballar amb un col·lectiu per a dinamitzar-lo, perquè així podrà aplicar una tècnica o una altre en funció del moment grupal.

  • Hi ha certes similituds en tots els grups quant als tipus de fase i les seves seqüències, encara que segons el grup i la seva tasca, el contingut i el temps de durada de la fase variarà.

1.4.1. Etapes segons el model del cicle vital

  • Elaborat per Lacoursière, fa un paral·lelisme entre el cicle vital de l’individu i el grup.

  • Té 5 fases: (etapes)

    • Inclusió

      • Es caracteritza pel desig de vinculació. Els membres del grup tenen la necessitat de sentir-se acceptats i valorats per la resta.

      • La persona necessita sentir que els altres membres s’adonen que existeix.

      • La conducta d’inclusió fa referència al sentiment de pertinença a un grup.

      • En el grup, l’evolució a la fase d’inclusió serà possible quan es creï un clima de seguretat afectiva.

      • El grup es desenvolupa a partir de la relació d’inclusió.

      • Aquestes relacions inicials són bàsiques per al procés de etapes tant de la vida d’un grup com en la vida de la persona.

      • També el desenvolupament individual de l’infant es produeix a partir de la relació que l’infant estableix amb les persones del seu entorn.

    • Insatisfacció (control)


      • En la segona etapa, apareix una necessitat de controlar per tenir poder sobre els membres del grup, però d’altra banda, també apareix la necessitat de ser controlat i, d’aquesta manera, no haver d’assumir cap responsabilitat.

      • En aquesta fase hi ha rivalitats pel lideratge.

  • Resolució (conducte d’afecte)


    • És la conducta d’afecte i es considera una etapa avançada del grup.

    • Aquesta fa referència a les emocions personals que es donen entre els membres d’un grup en els diversos graus possibles (les simpaties mútues o al contrari, les antipaties entre els membres del grup).

  • Producció

    • Aquesta i la ultiima fase estarien englobades en l’etapa final.

    • Hi ha un augment de les habilitats i el grup se centra en el treball per dur a terme la tasca, els sentiments són positius i van associats als èxits que el grup ha obtingut.

  • Terminació (final)


    • Quan el grup es dissol, si els guanys són satisfactoris, els sentiments positius ajudaran a superar els sentiments de pèrdua o separació.

    • Moment en que cada persona pren el seu camí. Si el grup vol persistir com a tal s’ha de plantejar nous projectes.

  • El model del cicle vital considera que el grup es desenvolupa al mateix temps tant en l’àmbit socioemocional dels membres del grup com en l’àmbit de la tasca del grup.

  • Destaca la importància de la primera i de l’última fase.

1.5. Paral·lelisme entre el cicle vital del individu i del grup

  • Etapes de la vida grupal -


    Principi de l’equip, l’equip va provant, l’equip està format i el grup ha assolit el seu objectiu.
  • Etapes de la vida personal -


    Inclusió i seguretat (infantesa), fase conflictiva de lluita i control (adolescència), fase d’estructuració i afecte (adult), producció i goteig (mort).

Entradas relacionadas: