Gramatica catalana connectors

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,79 KB

 

ÁNGEL GUIMERÀ

Es divideix en 4 etapes ordenades cronològicament:

  • 1ª (1879-1890)
  • Mar i Cel (1888). Es decanta per la tragèdia quan dominava el drama, i vers l’èxit de l’obra, es posa de moda (Víctor Balaguer i Shakespeare influeixen en la tragèdia).

    No estava previst el seu èxit i traspassa fronteres fora de Catalunya.

  • 2ª = obres + realistes (1890-1900)

    Treballa el drama. On hi ha les obres + cèlebres d’Àngel Guimerà.

    Obres:

  • María Rosa (1894)=en català, un amic seu la va traduir i va ser estrenada a Madrid i BCN alhora.

    La va escriure x una actriu. Hi ha un rebuig x part de la burgesia.

  • Terra Baixa (1897)

  • La filla del mar (1900)

  • 3ª (1901-1911)=poc productiva.

    DRAMA REALISTA=convencional i Burgés, amb influències naturalistesàdeterminisme genètic i del medi influeix en el caràcter.

    Obres:

  • La Santa Espira (1908)àmusicalitzada

  • Pren un sentiment polític i és un patriota catalanista

  • Defensa el català i va participar el memorial de Greuges

  • Última etapa (1917-1924)

    Retorn a l’esperit/fórmules d’anys anteriors

    Drama ROMàntic i tragèdia

    Obres:

  • Indíbil i Mandoni (1917)

Estrena una obra cada any. L’última és post-morten (1926). Va morir al 1924. No estan a l’alçada de les seves altres obres.


EL


NOUCENTISME

  • L’estètica del noucentisme és la realista i la realitat idealitzada.

  • Dinàmic i burgésà els diners fan possible els canvis

  • Política reformada

  • La literatura està al servei d’aquest ideal

  • La dona a casa, tenint cura del marit i dels fills. Les famílies conviuen varies generacions en una casa.

  • Es queda la casa el fill gran

  • La dona no té opinió política. Es valoritza la dona quan està casada.

  • L’escola de bibliotecàries intenta que les dones entrin al món laboral.

  • Al SXX, l’home entra a treballar a la biblioteca, una feina considerada de dones.

  • Fer de mestre i estudiar i ensenyar música.

  • La ironia molt arrelada a Catalunya i és semblant a la britànica.

NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA





NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA

SXIX la defensa de la llengua catalana és l’objectiu dels intel·lectuals del moment. La pàtria catalana s’identifica amb el català El Modernisme comença a plantejar com hem d’escriure el català i a fer debats i revistes on es publiquen articles“L’avenç”.Voluntat x recuperar la llengua.El poble va ser fidel al català.El problema era a l’hora d’escriure’l.El SXVIII Antoní de Capmrany i de Montpalauàel català estava mort “Hoymuerto para la república de las letras”. Va editar el llibre “Consolat de Mar”.La revista avenç fica el primer graó per saber escriure el català.El Modernisme no tenia les institucions públiques x canviar-ho.SXX Noucentisme:1906 “1r Congrés internacional de la llengua catalana” 1907 institut d’estudis catalans. 1912 secció filosofia del IEC=Pompeu Fabraà enginyer q posa orde al català (gramàtica i lèxic). 1913 les normes ortogràfiques (moltes excepcions). 1917 “Diccionari ortogràfic”. 1918 gramàtica catalana. 1932 dic de la llengua catalana. Per trobar les paraules normatives, van fer un pas més. Noi- al·lot- xiquet/xiqueta. Les paraules normatives van ser en funció de crear una llengua estàndard o oficial. Es redueix a una paraula. Discrimina paraules i hi ha persones que se senten ofeses.En forma un 90% del parlar de Pompeu Fabra, q era de BCN.La decisió va ser bastant democràtica i intentava englobar tots els català d’arreu, però es centra en el català central.S’aconsegueix normalitzar la llengua escrita. Moltes discussions x l’ortografia


Entradas relacionadas: