Filosofia zertarako?

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 7,52 KB

 

Platonen Agintera Motak

Platonen duen justiziaren kontzeptua ez da berdintasunean oinarritzen,berarentzat hoberena aristokrazia zen poliseko onenak gobernatzen jarri,baino degradazioa jasango zuen zaintzaileen handinahikeriagatik
. Eta Timokrazia (gehiga importa zaio dirua herria baino) agertuko litzateke baina jabego pribatua agintarien artean zabaltzean Oligarkia agertuko litzateke eta aberastea helburu bihurtuko litzateke horretarako legeak aldatuko lukete eta herri xehea geroz eta pobreago limitera iritsi arte eta degradatuz juango da eta Demokrazia agertuko da askatasuna eta berdintasuna zabalduko dira,ezberdinak diren gizakiak berdinak balira tratatuko lituzkete eta balio ez duena balio duenaren eskubide berdinak exijituko luke,gobernari eta gobernatuen diferentzi ezabatuz,liderren artean lehia agertuko da eta bat bakarrik izango da garaile eta horrek Tirania ezarriko du eta edonor erditik kendu dezake bere legeak inposatuz.

Erdi Aroko Filosofia

Lehenengo mendeetan: Lanik garrantzitsuena antzinako kultura idaztea eta transmititzea izan zen monasterioetan, monjeek liburuak jaso eta ilustratzen zituzten.

12.Mendean:Jakintza monasterioetatik hirietara pasatu zen, batez ere katedralen inguruko eskoletan eta benetako filosofia agertzen hasi zen.

13.Mendean: Eskolastikaren garirik garrantzitsuena,Santo Tomas de Aquino:eskolastika handia, santo tomas filosofia eta teologia bi diziplina direla defendatu zuen,filosofia arrazoimenak dioena bakarrik onartu dezake eta teogonia liburu sakratuak (biblia)

14.Mendean:Filosofia eskolastikoa krisian sartu zen,gizarte guztia bezala,krisi horren ondorioz,filosofiaren eta teogoniaren arteko oreka hautsi zen eta arrazoimenaren eta sinesmenaren arteko oreka ukatu zuten.

19.Mendean:Arrazoimena sinesmena aurkitzeko tresna,eta sinestea beharrezkoa da ulertu ahal izateko

Aro Modernoko Filosofia:

Kantek,bere idazlanean maralaz eta etikaz duen ideia azlatzen du,kantentzat,moralaren existentzia eztabaida ezina dela esaten zuen,gizakiok ditugun eredu ideal batzuen arabera baloratzen ditugu gure ekintzak onaren eta txarraren artean,inperatiboak deitzen die, inperatiboko formulazio:Joka ezazu zure jokabidea gidatzen duen arau unibertsala bihurtzea nahi bazenu bezala.Kantek urte batzuk daramatza maisua izaten eta bapatean bere pentsamendu filosofikoa guztia birplantatzen du lau galdera egiten dizkio bere buruari:

Zer jakin al dut? Ezagutza teoria   Zer egin behar dut?

Etika

Zer itsaro dezaket?Antropologia

Zer da gizakia? Goiko 3 galderen clabea.

XIX-XX.Mendeetako filosofía:

Marxek,Nietzscherek eta Freudek(susmoaren filosofoak).

Marxek(ekonomialari pentsalari)historia giza bizitzaren ekoizpen materialean oinarritzen zela sumatu zuen,erlijioa herriaren opioa zen. Karl Marxek bizi zen sozietatea aldatu nahi zuen  mundu bat non pertsonak berdiank eta libreak diren eratzeko.

Freudek:(psikoanalista)moral eta kultura burgesak zentsuratutako libidoa inkontzientean zegoela sumatzen zuen,bere lana inkoherentziaren hipotesia egitean zetzan.

Gure pentsamenduaren parte gehienak ez daude gure kontzientean inkontzientean baizik. Guk ezin gera inkontzientera iritsi. Batzutan inkontzienteak kanpora atera nahi du eta adibidez ametsen bidez egiten du. Lo gaudenean guk gure inkontzientearekin konektatzen gara eta horregatik amesten dugu. Lapsuak ere inkontzientearengatik gertatzen dira adibidez irakurtzen zaudenean letra bat jan edo oso antzeko hitz bat esan.

Nietzschekek:Ohiko moralean,erlijioan eta filosofian oinarrituriko ziurtasun burges guztiak suntsitzera dator,bera geroztik nihilismoaz eta arrazoi bitalaz mintzatzen hasten da mendebaldeko filosofian.

Nietzsche esaten zuen musika gabeko mundu bat errore bat dela. Nietzsche uste zuen gure bizitzan elementu apolinikoak (apolo jainkoa) eta elementu Dionisikoak (Dionisio jainkoa) fusionatuta zeudela ,baina bi elementu haiek banandu egin zuten Sokrates eta platon izan ziren eta horregatik Nietzsche anti Platon da.

Entradas relacionadas: