Metodo traszendentala

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en español con un tamaño de 3,03 KB

    Metodo trszendentala: Kantek XVIII.mendean sortu zuen eta bere helburua jakinduriaren jatorria zein den ezagutzea da, hau da, jakinduria oinarritzea jakinduriaren arrazoiak ematen. Giza jakinduria arrrazional guztiarenarrazoiak emateko, behar diren galderak: •Zer jakin dezaket? Ezagutzeko ditudan aukereei buruzkoa da. •Zer egin behar dut? Nire ekintzak bideratzeko galdera da. • Zer espero dezaket?. Hiru galderak laburbilduta: Zer da gizakia? Ezagutza, ekintza eta itxaropena da. Eremu horietan arrazoiak emateko komunak, unibertsalak eta eta beharrezkoak diren ezagutza, ekintza eta itxaropen baldintzak ezagutzea. Guk gauzak egin eta itxaroteko baldintza bila dabil Kant: eta hori da metodo Traszendentalaren gauzarik bereziena. Kantek honi subjetu traszendentala deitu zion. Horrela adibidez iraultza kopernikarra jaso zen filosofian. Eguzki sistema azaltzko foku puntua aldatu zuelako. Kantek ere gure ezagutza azaldu beharrean, subjetutik azaltzen saiatu zen. Hark konturatu zen gizakiak bi iturri ditugula: zentzumena eta adimena eta adimen ahalmenak hiru direla: • Sentimena: Kanten arabera intuizioak ditugu: intuizio horiek zentzumenari dagozkio beti giza jakintzan. •Ezagumenak. kontzeptuak edo kategoriak egiten ditu.Horien bidez, zentzumenetik jasotzen ditugu. Horrela , sentsazio multzo nahaspilatu bezala jaso beharrean, ordenatuta jasotzen ditugu. •Arrazoimena: ideien iturria. Ideiak kontzeptuak dira eta einbestekoak dira bizitzeko. Kantek hiru ideia adierazi zituen: munduko askatasuna, arimaren hilezkortasuna eta Jainkoaren existentzia. •Iritsiak izateko ahalmenak mundu natural eta moralen artean zubia eraikitzeko aukera dago.
Hizkuntza azterketaren metodoa: XX.mendean sortu zen metodo honen defentzaileak uste dute arazo filosofiko guztiak hitz filosofiko guztiak zentzugabeak eta ilunak direlako ea nahasteak sortzen direlako dira. Horregatik filosofoa argia izan behar du. Filosofo hauen helburua, ahalmenak aztertzea da eta hizkuntzaren azterketan oinarritzen da. Azterketaren filosofiaren baitan bi joera nagusitu dira:•Formala: logiko eta semantikoa. Logikako proposizioek ez diote ezer, baina munduaren propietate formalak azaltzen dituzte. Filosofiak azal daitekeena bakarrik esan nahi du, hori da bere akatsa.•Hizkuntzaren erabilera azterketa, logika informal eta paradigmatikoari dagokiona . Honen arabera hizkuntza erabilzeko baino modu gehiago bat ago. Wittgenstein ek << hizkuntzaren jokoa deiturikoa>>. Komunikazio egoerak deskribatzen dituzten ereduak dira

Entradas relacionadas: