Euskal Herriko industrializazioa eta haren gizarte ondorioak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en vasco con un tamaño de 8,52 KB
Jon Mirande
Bizitza
Jon Mirande Aiphasorho 1925eko azaroaren 10ean jaio zen Parisen. XX.
mendeko euskal Idazle eta olerkari esanguratsuenetakoa izan zen.
Batxilergoa
Ikasi eta gero, 1944an
Frantziako
Finantza
Ministerioan hasi zen itzultzaile
Lanetan, eta ogibide bera bizitza osoan mantendu eta gorrotatuko
Zuen. Ez zuen inoiz lanpostuan gora igotzeko asmorik azaldu, eta bere
Aisia literaturari eta bidaiatzeari eskaintzen zion.
Gurasoek Parisera Ailegatu zirenean apenas zekiten frantsesez; Mirandek ordea, ez zuen Euskara ama-hizkuntza moduan ikasi. Hogei urterekin hartu zuen Euskara ikasteko erabakia, eta harrez geroztik gurasoekin beti zubereraz Mintzatu zen; euskalki gehienak landu zituen, eta batuaren Defendatzailea izan zen. Bere lehen idazlana 1948koa Da, eta Gernika Aldizkarian agertu zen.
1956an
Arantzazuko Santutegian
Euskaltzaindiak
Antolatu zuen Gerraosteko
Lehen batzarrean esku hartu zuen.
1962an
Euskaltzain oso izendatzeko proposamena egin zuten Aingeru
Irigarai, Federiko
Krutwig, Koldo
Mitxelena eta Luis
Villasantek, baina
Piarres
Lafittek kontrako
Iritzia izan zuen, harreman ona ez zutelako. Horregatik, ez zen
Aurrera atera. Hogei bat hizkuntza zekizkien, eta haietako anitzetan
Literatura-lanak argitaratu zituen.
Pentsakera
Nabaria
Da
Nietzsche, Oswald
Spengler eta Arthur
Schopenhauerren
Eragina bere pentsamenduan. Eskuin zein ezkerreko abertzaletasunak
Gogor kritikatu zituen, biek ala biek moral judu-kristauaren
Iturrietatik edaten zutela uste baitzuen. Bere ustez euskaldunaren
Jatorrizko izpiritua askea eta indartsua da. Miranderen iritziz
Euskaldun jendeak izpiritua zeharo ahulduta dauka moral
Judu-kristauaren eta demokraziaren erruz, eta antzinako izpiritu
Bortitza berreskuratu beharra dauka bizirik iraungo badu. Soilik
Horrela lortuko omen dute euskaldunek Euskal
Herriaren benetako
Independentzia;
demokraziaren
Bidez ez omen da askatasunik lortuko.
Marxismoa
Ere bere erasoen jomuga zen, bere irudikoz kristautasunaren beste
Aldaera bat besterik ez baitzen. Ideia nazional-sozialistak
Bereganatu zituen eta ez zuen inoiz bere arrazismoa ezkutatu.
Abertzale Erradikala zen, baina haren ideiak zirela eta, baztertua izan zen Abertzaleen artean ere. Paris urrun hartatik, Euskal Herriko Nazionalismo klerikala zein marxista gaitzesten zituen. Eskuineko Euskaltzaleek ezin zuten eraman bere testuetako erotismo gordina; Ezkerrekoek, berriz, ideia tradizionalei eta ohiturazko Nazionalismoari eginiko kritikak begi onez ikusten bazituzten ere, Printzipio nazi-faxista eta antikomunista haiek guztiz baztertzen Zituzten.