L'estatua sense rostre

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,88 KB

 

Situeu   l’obra en el context cronològic, històric i cultural corresponent.

⇒ L’Imperi és es Nou sistema polític que substitueix la República i que està liderat per Un emperador i una administració que divideix El territori en províncies. Els emperadors consoliden una Sòlida estructura social, jurídica, política i comercial. L’art estarà al servei De la propaganda política imperial i de l’ideal civilitzador ROMà:
Romanització.

⇒ La nova organització política Implicava la necessitat de destacar qui   ocupava El cim jeràrquic : l’emperador o cèsar.                Els Romans van  utilitzar la imatge per magnificar el càrrec. Es va establir               noves tipologies de representació Imperial que         implicaven la preeminència De l’emperador sobre els altres fins i tot divinitzant-lo. Com a símbol de l’estat, Aquestes representacions es van      difondre Arreu  de l’Imperi amb l’objectiu de fidelitzar i                sotmetre a la població. Les principals     tipologies de representació imperial es van establir amb Octaví  August.  Aquestes representacions estaven a tot arreu: fòrums, basíliqües, etc. 

⇒ L’emperador M. Aureli (121-180 dC) tot i que               va Haver de lluitar al limes tota la seva vida, era un hom d’ideal                 humanitaris I molt conscient dels beneficis d’una convivència pacífica i enriquidora. Seves són les Meditacions, conjunt de reflexions filósòfiques que posen De manifest el seu grau d’il·lustració grega.

Estil pertany l’obra

⇒ ROMÀ IMPERIAL. ⇒ Art al servei de l’ostentació del poder. ⇒ Construcció de grans edificis públics i privats a totes les ciutats conquerides

⇒ Art hereu de la civilització grega.

⇒ Ús de la arc de mig punt, la volta de canó i volta d’aresta romana. S’incorporen 2 ordres arquitectònics nous: toscà i compost.

⇒ Funcionalitat tècnica per damunt dels aspectes estètics.

⇒ Decoració de les cases amb pintures i mosaics.

⇒ Noves tipologies arquitectòniques: basílica, amfiteatre, termes.        

⇒ Arquitectura de serveis: ponts, aqüeductes, vies, Cloaques

⇒ Escultura: potenciació del monument (arcs de triomf, columnes Commemoratives, estàtues eqüestres) .Realisme en els retrats.

⇒ Característiques compositives:

 Figura Eqüestre. Grup exempt (cavall i genet)d’embalum rodó. Obra pensada Per ser vista des de diferents punts, per tant, multifacial, malgrat que es potencia La visió frontal. Observem dos direccions clarament Definides en el conjunt: una cap endavant marcada por l’impuls del cavall (transmet Moviment determinació) i l’altra en vertical marcada per el cos de l’emperador (transmet Estabilitat i serenitat).

⇒ Característiques formals: La figura del genet és massa Gran en comparació amb la muntura. Malgrat tot, la recreació és força versemblant, Especialment en l’anatomia del cavall (músculs, arrugues del coll, tendons, etc...) I la vestimenta de l’emperador (Túnica curta , paludamentum, etc..).  Retrat realista i, alhora, idealitzat de l’emperador Que transmet saviesa. Cal destacar els abundants rinxols de la barba i el cabell Que contrasten amb les suaus faccions del rostre. L’actitud gestual també transmet Gran autoritat i serenor.

⇒ Tècnica i suport

 Realitzada en bronze (tècnica   de la fosa), fabricada a partir de diversos motlles Soldats i completada amb detalls fets a base d’incisions obatuts. L’excel·lent factura I la seva gran qualitat fan palè que fou el treball d’un artista(de fet, probablement Un equip) altament qualificat. Malauradament, com és comú en el món ROMà, ignorem L’autor.

Significa i funció.

⇒ Iconografia: Figura eqüestre (muntada a cavall) de l’emperador M. Aureli, que posa de manifest tota la seva grandesa I poder. El gest, molt semblant al d’algunes representacions d’Octaví August, ha Estat interpretat com una manifestació de clemència. Aquesta Suposició vindria confirmada Per la figura d’un cabdill bàrbar, citada per una font medieval però perduda, que Era sota la pots enlairada del cavall.

⇒ Tema i significat :  Imatge de l’emperador a cavall on aquest es manifesta com un general invencible. Però el fet d’anar Vestit de civil i desarmat , humanitza el personatge perquè indica que es tracta D’un pacificador, no d’un conqueridor. En lloc de l’armadura, com August, Març Aureli Vesteix una túnica curta, un capot de general(=paludamentum) i botes de patrici ROMà. L’obra, posa de manifest el tarannà filósòfic del personatge, amb el seu rostre Seré, impertorbable, que tot ho accepta i tot ho compren. Març Aureli seguia l’escola Hel·lenística de la sota (=estoics) que defensava l’ataràxia, és a dir, la impertorbabilitat Davant de les coses. Tot té un lloc assignat dins l’ordre còsmic, nosaltres també, I ens hem de lliurar a complir-lo sense recança, participant de l’harmonia del conjunt. El gest amb el braç ha estat interpretat de tres maneres: a) gest d’atenció i de Crida a les tropes; b) gest de reconeixement i benedicció a la població; c) gest De clemència sobre l’enemic vençut. Aquesta última és la interpretació més plausible.

⇒ Funció: Té una Funció commemorativa i d’exaltació del poder de l’emperador  És l’única estàtua eqüestre conservada de la iconoclàstia cristiana Pel fet d’haver estat confosa amb la figura de Constantí primer emperador cristíà.

⇒ Conclusió: Tot seguit reproduïm una sèrie de sentències de Març Aureli del seu cèlebre Llibre de reflexions filósòfiques

Entradas relacionadas: