Escepticisme Descartes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,98 KB

 

Descartes:


Va néixer en el 1596 i va morir al 1650, era un nen Prodigi, va estudiar en una escola francesa de molt prestigi, ell considerava Que la única disciplina seria que hi havia eren les matemàtiques, va participar En la guerra dels 30 anys que va durar del
1618 al 1648, una vegada es Llicencia va vendre totes les seves posicions i es va dedicar a pensar, a Escriure, i així va acabar els seus dies.

Una de les seves obres mes importants es el discurs del Mètode, també va escriure les meditacions metafísiques, els principis de la Filosofia. Pertany a un moviment filósòfic que es dei el Racionalisme. (Empirisme contrari Racionalisme) els empiristes consideren que l’origen del coneixement esta en els sentits i els racionalistes consideren que l’origen es La raó i les idees innates.

Racionalisme:

La raó es la guia del coneixement, durant el Renaixement Es plantegen el principi d’autoritat, “Magister dixit” si la religió o alguna Autoritat religiosa havien dit alguna cosa sobre la realitat es considerava un Principi inqüestionable, a partir del Renaixement aquet principi d’autoritat es Trenca i moltes afirmacions es posen en qüestió, es per això que la ciència i La humanitat en general pot avançar. Comença a dir que la filosofia fins ara la Filosofia havia estat qüestió d’opinions, però no havia arribat mai a un Plantejament seriós i sòlid per construir el coneixement humà. La filosofia no A tingut mai un mètode, un mètode es un camí, sistemàtic i rigorós que t’ha de Portar fins al coneixement.

-El mètode cartesià:

Mètode que es basarà en les matemàtiques I en la deducció, la deducció a partir de una llei general deduïm uns casos Concrets, la inducció.

4 passos per trobar un coneixement Rigorós sobre la realitat:

1-Evidencia: Trobar uns primers principis (afirmació de la que no podem tenir cap dubte)

2-Anàlisis: Quan tenim un problema dividir-lo en parts

3-Síntesi: Anar composant el problema del mes simple al mes complex

4-Revisió: Revisar si s’ha solucionat el problema

Descartes buscarà una primera evidencia amb la qual Construir tot el nostre coneixement.

Dubte metòdic:


Descartes intentarà trobar una primera evidencia, aquest dubte metòdic Consisteix en el següent, refutar qualsevol afirmació de la que puguem tenir Algun dubte, si hi ha alguna afirmació que supera la prova del dubte la Considerarem la primera evidencia i serà el principi del nostre coneixement.

Descartes diu que el nostre coneixement pot provenir dels Sentits, diu que els sentits ens enganyen.

Si puc dubtar una sola vegada dels sentits podem dir que No passen la proba del dubte.

Doble nivell de dubte:

-Sensible: sentits son falsos.

-Intel·ligible: no prové dels sentits Sinó de la raó, les matemàtiques pertanyen al mon intel·ligible, Descartes es Pregunta perquè ens equivoquem amb les matemàtiques, ell diu que hi ha un geni Maligne que fa que ens equivoquem amb les matemàtiques.

No ha trobat res que superi la prova del dubte.

Dubto però del únic que no puc dubtar es de que estic Dubtant

L’únic del que no podem dubtar es del pensament, perquè Dubtar es pensar, jo dubto es l’únic que pic dir com a evident.

Si no penses en la meva existència no podria existir, una Pedra no pot existir, de aquí la famosa frase “Penso, per tant existeixo”.

La única realitat que hi ha es el meu pensament, això es Diu solipsisme.

Contingut de la Ment:


Idees

Descartes es pregunta que pensem, que sentim, quin es el Contingut de la nostra ment, el contingut de la nostra ment son les idees, hi Ha tres tipus de idees:

-Adventícies:

Son aquelles que provenen de la Experiència, la idea de taula de pissarra...

-Fàctiques:

Descartes diu que son una mena de Compost imaginari que fem a partir de les idees adventícies, per exemple, la Idea de toro i home, fa la idea de minotaure.

-Innates:

No venen de la experiència i venen del Funcionament de la nostra pròpia ment, aquestes idees innates son evidents i Ens permeten construir el nostre coneixement. Per exemple cogito ergosum

oDe aquestes idees Descartes diu que les Innates la mes important es la idea de substancia, la substancia existeix per Si mateix, no necessita de cap altra substancia o esser per crear-la.

Per Descartes hi ha substancies:

-Infinites: Déu

-Finites:

§Res cogitans o substancia pensant (cosa Del pensament): es el pensament, el meu esser es pensar.

L’anima

§Res extensa (cosa de la matèria): es tot Allò que ocupa un espai, allò que es matèria.

El cos

Descartes estableix un vincle entre la realitat exterior El que ell pensa, aquesta realitat que esta fora de mi fa referencia a mi, ho Lligarà amb Déu, per això a de demostrar que Déu existeix, ho demostrarà de Dues maneres:

-Déu es la perfecció perquè conte tots Els predicats, resulta que nosaltres som éssers imperfectes, limitats, com pot Ser que alguna cosa imperfecta tingui la idea de perfecció, això vol dir que Déu la a posat en el meu pensament, per tant a de existir la perfecció.

-Argument ontològic: Sant Anselm: Déu es La perfecció, si Déu es perfecte que conte mes perfecció un esser que existeix O un esser que no existeix.

La demostració de la existència de Déu, elimina la Hipòtesi del geni maligne, Déu es converteix en la garantia del coneixement, un Déu perfecte, bondadós, no pot fer que ens enganyem cada vegada que sumem i Restem una xifra, i un Déu bondadós no pot fer que ens enganyem en la convicció De que existeix un mon exterior.

Antropologia Cartesiana:


El pensament es l’anima, segons Descartes cos i  anima esta connectats per una glàndula, la Glàndula pineal, que esta a la base del cervell, i connecta el cos amb l’anima.

Entradas relacionadas: