Erromantizismoa euskal herrian

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,96 KB

 
● OTEIZA
Euskal artearen berrikuntzaren bultzatzaile nagusia. Haren obretan bat egiten dute Euskal Herriaren jatorriari dagokion estetika historiaurrekoek eta korronte abangoardista garaikideek. Huts kontzeptua garatu zuen bere obrari dimentsio erlijiosoa emanez. Euskal artearen esentzia kromletxean (trikuharria) bilatu zuen, historiaurreko euskaldunentzat hutsarte sakratua zela eta. 
OBRAK----------> Ata-huts / Apostoluen frisoa (Arantzazu) / Begiratokiari begira 
● TXILLIDA
Garrantzi berezia ematen dio bere eskulturak egiteko erabiltzen duen materialari. Gehien erabilitakoa burdin forjatua da olagizon euskaldunen eskulangintza-tradizioaren arabera, eta herdoildua, denboraren efektua nabarmen uzteko. Hala ere, egin izan ditu alabastro, hormigoi, buztin eta abarrezko lanak ere. Burdinazko trazuen mugimendu erritmikoak, 
zeinuak bailiran bihurritzen dira. Laberinto itxurako espazioak mugatzen ditu haren obra asko. 
OBRAK------------> Haize orrazia / Fleming doktoreari omenaldia
EUSKAL PINTURA
MODERNOTASUNAREN HASIERA EUSKAL HERRIAN
-XIX.Mendeko azken hamarraldietan asko hazi zen arte sormena EH-an (Bizkain bereziki)
-Goiz egin zuten sarrera arte-joera berriek,inpresionismoak batez ere,artista jakin batzuei esker.
-Parisen ikasi zuten 2 garrantzitsuenak: GUIARD (Bilbotarra); REGOYOS (Asturiarra)
-Guztiz zabalduko zen ondoren Parisen ikasteko ohitura euskal artisten artean
● GUIARD
-Parisera joaten lehena. Bertan ,artearen munduan aldaketa inetersgarriak gertatzen ari zela konturatu zen
-Modu hartan ezagutu zuen inpresionismoa gero Euskal Herrira ekarriko zuena.
-Bere lanen ezaugarria batez ere argiaren efektua zehaztasunez jasorik landu zuen
● REGOYOS
-Parisen ikasi zuen eta Belgikan ezagutu zituen sinbolisten giroak eta moldeak (Bere koadroa guztiz inpresionista)
-Lanen ezaugarriak batez ere: piltzelakada labur enpastatuak,ehundura eta kalitate desberdinak ahintzat hartu gabe eta kolorea,irudiaren osagai bakar gisa bideratua eta bere horretan aurkeztua
XX.MENDEAREN HASIERAN
-XX.Mendeko lehen urteetan, abangoardia historikoak garatu ziren aldi berean,Parisera jo zuten euskal artistek ikastera eta hantxe ezagutu zituzten mugimendu haiek
-Pintoreak: ITURRINO (Fauveen eragina jaso); ARTETA
● ITURRINO
-Parisen bizi izan zen
-Renoirren obra miretsi zuen eta Picassoren laguna izan zen (erretratu bat egin zion) Matisserena ondoren (bidaia egin zuen harekin Sevilla eta Tangerrera)
-EH-an egokitu zen eta Fauveen pintura molde erradikalenak ageri dituzten lanak aurkeztu zituen.
-Bere obran ezaugarri ohikoenak: Alde bat utzi espazioa aurkezteko modu tradizionalak ( ez dago aireko perspektibarik ezta formak modelatzeko argi ilunik ere. Argi eta giro mediterranearren irudikatu. Kolore lau bizien eta bizitza den oro goratu nahiaren sentsazioa eskaintzen duten landare forma bitartez
● ARTETA
-Bere obran batera azaltzen dira etnografia eta ohitura pinturaren aldeko interesa eta jatorri sozialista duen gizarte kezka
-Bere marrazketan Quattrocentoko pintore Itariarren kutsua nabari daiteke eta Kubismoarena ere.
-Bere obraren ezaugarri ohikoenak: Erronbo itxurako konposizioa. Iluna kolore paleta,tonu nabarrak eta grixak nagusi. Kubismoaren eta pintura metafisikoaren eragina. Giro gris,ilun eta ezkorra sorrarazi kolore horiek,motiboak trasmititzen duen inpresioa indartzeko





Entradas relacionadas: