Epistemologia: Teoria del Coneixement, Justificació i Escepticisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,37 KB
Què és l'Epistemologia?
L'objecte d'estudi de l'epistemologia és el coneixement en el sentit de «saber que»: coneixement teòric, transmissible i que no admet graus. Això el diferencia d'altres formes de contacte amb la realitat, com el sentit de «conèixer», que pot ser gradual, experiencial i no transmissible. A més, el coneixement epistemològic és una creença segura, verdadera i justificada.
Justificació de les Característiques del Coneixement
- Creença: No podem dir que sabem x però no ho creiem.
- Segura: No podem dir que sabem x però no n'estem segurs.
- Verdadera: No podem dir que sabem x però x és fals.
- Justificada: Encara que es donin les altres característiques, no podem dir que sabem una cosa només pel fet que n'estiguem segurs i que sigui verdadera; podríem haver-ho encertat per casualitat. Hem de justificar la nostra creença.
Tipus de Justificació del Coneixement
- a- «El ferro es dilata quan s'escalfa». Empírica. Observació repetida, mètode hipoteticodeductiu. Correspondència.
- b- «Si continues caminant fins a l'horitzó, arribaràs a la fi del món». Empírica. No es pot comprovar empíricament, només si no entra en contradicció amb altres enunciats. Coherència.
- c- «Els angles d'un triangle sumen 180º». Formal. Demostració, mètode axiomàticodeductiu. Coherència.
Corrents Epistemològiques
- a- Tot és segons el color del cristall amb què es mira. Tota proposició es formula des d'algun punt de vista concret i situat, i no hi ha cap punt de vista objectiu per sobre dels altres. (Perspectivisme)
- b- El nostre enteniment pot conèixer l'essència de les coses, i d'aquesta manera conèixer veritats eternes i absolutes. (Dogmatisme)
- c- Això que dius és veritat aquí, però en altres cultures seria inacceptable. (Relativisme)
- d- No podem acceptar sense més ni més el que hem après. Hem d'intentar falsar-ho i comprovar-ho constantment, per tal d'ampliar així el nostre coneixement tant com puguem, encara que no sigui de forma definitiva. (Criticisme)
L'Escepticisme i la Comunicació del Coneixement
«La veritat, encara que existís, i suposant que la poguéssim conèixer, no la podríem comunicar». L'escepticisme argumenta que no podem determinar si existeix o no la veritat. Però, encara que existís, no la podríem conèixer. I fins i tot suposant que el coneixement fos possible, no el podríem comunicar. Desenvolupem arguments coherents a favor d'aquesta afirmació:
- El coneixement és totalment subjectiu i experiencial; per tant, no es pot transmetre a un altre. L'ha d'adquirir cadascú directament.
- No hi ha una relació necessària entre pensar i ser, entre les paraules i les coses, entre el so de la paraula i el seu significat.
- Encara que poguéssim transmetre algun coneixement, no podríem estar segurs que el significat que ha «rebut» l'altre és el mateix que el que li volíem transmetre. L'argumentació és clara, coherent i lingüísticament correcta.