Dona i ocell
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,78 KB
COMENTARI: DONA I OCELL – MIRÓ
Dades Bàsiques
Identificació
Dona i ocell
és una escultura exempta de ciment en part recobert de trencadís de
Diferents colors amb una altura de 22m. Es troba al Parc Joan Miró
De Barcelona.
Autor
Joan Miró (Barcelona 1893 – Mallorca 1983) va reflectir a la seva
Obra el seu interès pel subconscient, pel infantil i pel seu país.
Al principi girava entorn el fauvisme, Cubisme i expressionisme però
Va acabar dirigint-se al Surrealisme i l'abstracció.
Cronologia
1982
Anàlisi Formal
Iconografia
És una forma vertical i complexa: a la part de baix, hi ha una part
Arrodonida orgànica com un element natural que puja. Com si es
Tractés d'una ceba o una tija que a dalt acaba amb una mena de brot,
Poncella o cap de bolet. Dalt de tot hi ha una cosa molt diferent:
Com un rodet desigual i inclinat, buit, tot de trencadís blanc per
Dins, lluent quan rep la llum, coronat amb una mena de mitja lluna
Groga, de banyes ben definides. Tija i brot estan separats per una
Línia horitzontal que marca la discontinuïtat. A la tija veiem a
Una banda com una mena de tall gran, vertical, de trencadís negre i
A l'altra, una rodona que també s'enfonsa cap a dins. Dalt de tot
Del brot hi torna a haver un altre cercle negre, enfonsat.
Funció
Al·legòrica i urbanística.
Composició
Oberta.
Línies Compositives
Línies horitzontals i verticals amb formes plenes, arrodonides i
Còncaves.
Recursos Tècnics
El color s'usa de forma variada: el creixement és tot gloc, el rodet
I la forma vegetal vertical tenen panells de color de formes vèries,
D'un cromatisme pla sense excloure les textures matisades, a cada
Forma, del mateix color, amb efectes fets mitjançant el trencadís.
Tenen dinamisme, es solapen, com en un moviment suau; a vegades estan
Destacats en alguna banda per un fil blanc, com definint un relleu.
Anàlisi Estilística i significació de l'obra
Elements Propis de l'estil
Verticalitat, monumentalitat, gran visibilitat per mida i colors,
Varietat de formes i seccions...
Relació Entre la forma i la funció
Miró ha pres de la diversitat de les coses del món, en els seus
Diferents trets, jugant amb ells, combinant-los diversament fent que
Els elements diferents s'acoblen en insòlites identitats que són
Molt surrealistes.
Iconologia
L'obertura negra vertical s'ha relacionat amb la vulva i el conjunt
Sembla tenir una forma fàl·lica. Per una altra banda, si la forma
Vertical manifesta una evolució del temps suggereixen un dinamisme
Que es dóna en un instant precís i les banyes expressen una
Projecció també cap a l'espai exterior, com antenes. El títol
Reflecteix dos elements (dona i ocell)
Que poden estar presents com a
Elements dins d'altres formes (l'ocell al creixent de lluna; la dona
En l'obertura vertical de la tija).
Relació De l'obra amb l'època
Dona i ocell dóna la benvinguda als qui arriben a Barcelona, per
Terra, en cotxe o tren (al costat de l'estació), Mosaic (a Les
Rambles) saluda els que arriben per mar i Mural (a l'aeroport) als
Que arriben per aire.
Transcendència De l'obra
La Seva obra ofereix una versió original del moviment surrealista. Miró Té una mirada lliure, neta, no pretén trencar cap convenció ni fer Referència a cap mitologia, història o metodologia, només està Tot atent a allò que li interessa i indiferent a l'efecte que la Seva obra provoca.