Com definir les característiques d'un grup classe
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,4 KB
Tweet |
Per començar, definim el problema el qual és que la María
Té una actitud negativa enfront l’escola, el qual provoca una mala adaptació al
Centre, problemes constants, faltes d’assistència, retard.Continuem amb la hipòtesis, la María té una actitud
De rebuig cap a l’escola pe dificultats familiars, les quals comporten la no
Adaptació a l’institut. Aixo ens porta a plantejar-nos que si treballem les
Relacions personals, tant a nivells familiar com a nivells escolar, l’alumne
Millora la seva actitud i el seu
Comportant. Per tant, plantegem els objectius començant pel general: Millorar
L’actitud de la María envers a l’escola. Com a objectius específics: Implicar
A la família de la María en la relació a l’escola. Introduir tècniques per
Millorar l’acollida i la convivència. Conscienciar a la María de la importància
De l’educació. Com a objectius immediats: Treballar el respecte a diari .Revisar
El comportament i la feina feta cada dia. Crear espais de diàleg entre el grup
Classe un cop per setmana .Després de
Definir i analitzar el problema, de plantejar la hipòtesis i concretar els
Objectius passem ara a analitzar altres aspectes: La persona implicada més important és el tutor, el qual té una funció preventiva
I farà una intervenció primària abans de que aparegui el problema. Però necessitarà
D’altres agents com són els professors de la María, els quals amb
Tindran que ajudar al tutor a detectar les necessitats, es tindrà que implicar
I coordinar i ajudar en l’avaluació , i
La família d’aquesta, perquè farà falta conèixer-los, guiar-los en el procés,
Treball de forma conjunta i comunicar i informar de tot el procés que es
Seguirà. És important conèixer a la família per poder conèixer també a la
María, i el perquè del seu comportament, caràcter, costums, etc. Sembla que la família no valora massa l’educació
I cal fer que aquest canvien aquest pensament per facilitar l’estada de la
María al centre. A part, pel que es veu sembla que hi ha expectatives d’efecte.
Per tant potser que això perjudiqui el comportament d’aquesta.L’acció tutorial
Es dirigeix especialment a la María,
Per tant la intervenció serà de
Nivell
1 (micro), és a di , a l’aula. Tot i que també a tots els alumnes
De la seva classe en un segon moment per millora les relacions que té aquesta
Amb la resta i la seva acollida, passant doncs a actuar a nivell 2 (meso),
En el centre educatiu a través de la taula tutorial. La modalitat
Més adient per la situació plantejada és la tutoria individual pel que fa a
La María, de caràcter presencial i d’activitats acadèmica, amb la finalitat de
Detectar les necessitats i els problemes d’ella, acompanya -la, guiar-la i
Orientar-la, amb actuacions per analitzar les seves necessitats i problemes i
Per recollir informació sobre aquests temes. Per fer-ho és farà a través
Primament de converses informals
Entre el tutor i la María per tal de intentar recavar la màxima informació del perquè
De les seves actuacions i actituds enfront l’escola i els companya. Mes
Tard, s’utilitza l’observació per veure si l’alumne fa canvis i els manté en el
Temps. Al mateix temps, pel que fa al grup en general, es farà tutoria
Grupal, de caràcter presencial. A través de dinàmiques de grup que facin aconseguir una cohesió grupal més
Elevada i que aconsegueixi al mateix temps reduir els enfrontament entre els
Alumnes. La finalitat d’aquesta tutoria és socialitzar i les actuacions van
Dirigides a conèixer al grup, a fer activitat de convivencia i participació entre
d’altres. Es pot utilitza també el mètode de cas en el qual de forma indirecta
Es plantegin problemes semblant però amb
Persones diferents als alumnes concrets (utilitzar situacions semblants però que no
Siguin ells els protagonistes de les històries) amb el qual, tindran que donar
Possibles solucions al problema i després arribar de forma conjunta a una
Solució final. A més, els contractes de convivència són molt oportuns per les
Situacions on constantment hi ha problemes de grup i d’identitat col·lectiva.
Amb el que s’intentarà que el grup classe es senti unit i cohesionat Pel que
Fa al moment, es portarà a terme l’acció
Des de que es detecti el problema o la necessitat concreta, fins que aquest
Estigui solucionat. Però a més, es farà un seguiment del mateix un cop
Estigui solucionat per evitar recaigudes al problema i per controlar que tot
Segueix anat com es esperat.
oTutoria Grupal: Finalitat
Socialitzar
Millorar les relacions i la convivència (relacions interpersonals),Fomentar la
Cooperació/tolerància, Informar i orientar, Potenciar el sentit de pertinença
Al grup i la institució, Treballar la intel·ligència emocional.
Actuacions:
Activitats
D’acollida, convivència, integració o participació, Activitats per conèixer la
Dinàmica interna del grup, Estimular i orientar al grup per a què plantegi
Necessitats, expectatives i problemes comuns. Facilitar el desenvolupament i
L’aprenentatge de la presa de decisions.
Instruments:
Dinàmiques grupals, Exposicions, Debats, Seminaris, Observació, Mètode de Casos, Tècniques de treball cooperatiu, Sociograma
oENTRE IGUALS/EN PARELLES:
Facilitar l’aprenentatge mutu.
Relació asimètrica perquè un dels dos fa de tutor i l’altre de autoritzat, no
és el mereix rol però el perfil sí que és el mateix (dos alumnes, dos
Professors).// Crear parelles d’aprenentatge. Formar als estudiants tutors. Dissenyar
Les sessions de tutoria (continguts, estructura, sistema d’actuació).
Supervisar les sessions. Reunions I contactes informals amb els estudiants tutors. // Observació. Mètode D’aprenentatge cooperatiu