Definición de cugat, Joan oliver

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,54 KB

 

Es Tracta d’un fragment corresponent a l’acte ? De l’obra de teatre Ball robat escrita Per Joan Oliver, entre l'Abril i finals del
 
1954, tot i que no es va Estrenar fins al 2 de juny del 1956. És una comèdia Dramàtica, distribuïda en Tres actes i un epíleg.

L’obra ens presenta tres parelles que estableixen tres triangles Amorosos i durant l’obra parlen entre ells imaginant moltes combinacions amoroses Possibles. Tema infelicitat

Els personatges pertanyen a una classe social burgesa uniforme des del Punt de vista econòmic, cultural i lingüístic. Els tres personatges masculins Assumeixen un privilegiat estatus social, on tenen aficions o professions. Les Dones, en canvi, no tenen vida laboral ni professional, ni afició per cap altre Activitat que no sigui l’organització de la casa i la cura dels fills. 

Acte Primer

La acció comença al dormitori de Casa del matrimoni
Cugat-Marçè. La Mercè espantada per uns sorolls, crida en Cugat, però el Cugat no sent cap Soroll. Comencen a parlar sobre el seu matrimoni que dura des de fa Déu anys. La Mercè pensa que haurien sigut més felíços si haguessin tingut fills. En Cugat i la Mercè comencen a discutir sobre la seva relació, en Cugat es dirigeix A la Mercè com si fos una malalta. La Mercè li comenta a en Cugat que en la celebració de l'aniversari dels Déu Anys de casats li tocarà a en Cugat fer el discurs i li diu que els anys que el Discurs l'ha fet l'Oleguer, aquest discurs l'ha brodat. Llavors la Mercè li Confessa a en Cugat que s'estima a l'Oleguer i que ell ja ho sap. En Cugat es Resigna i no diu res. Se'n van a dormir.

Al matí, quan la Mercè es Lleva, en Cugat ja no és al llit. Apareix Jovita, la criada i li diu que en Cugat és a la saleta. Quan Jovita marxa, apareix Cugat i li diu que se'n va a Veure a l'Oleguer.
La parella es Posa a discutir fins que la Mercè li venta una bufetada a en Cugat. El primer Que pensa Cugat és marxar de casa però més tard segueix la discussió fins que Cugat li venta la bufetada a la Mercè. La Mercè plora i queden en Pau, es donen Una abraçada i Cugat marxa per anar a veure a l'Oleguer.



Acte Segon

L'acció comença en la saleta de casa Del matrimoni Oleguer-
Eulàlia. Eulàlia està cosint i entra en Petit (el seu criat) per anunciar l'arribada de Cugat i que l'Oleguer demanava Que l'entretingués fins a la seva arribada. En Cugat i l'Eulàlia arriben al punt de parlar de la relació entre Ells dos: que podrien haver-se casat ells dos i no amb les parelles actuals. En Petit els interromp per dir que l'Oleguer està en camí, i l'Eulàlia aprofita Per a explicar a en Cugat que en Petit acaba de ser pare i que és molt felíç. L'Eulàlia li diu a en Cugat que s'ha assabentat de que la Núria l'estima.

Arriba l'Oleguer i comencen a Parlar, però just entra Petit per dir que reclamen a l'Oleguer. En Cugat es Queda sol a la saleta i sona el telèfon, és la Núria. En Cugat parla amb ella Com deixant a entendre que a ell també li fa una certa gràcia la Núria. Quan L'Oleguer torna a entrar a la saleta en Cugat acaba la conversa amb la Núria i Penja el telèfon. Reinicien la conversa els dos homes i Cugat li diu a L'Oleguer que sap que ell i la seva dona s'estimen. En Cugat no sap que fer ni Que dir en la conversa que estan tenint. L'Oleguer el domina amb les seves Paraules. Després d'una llarga discussió l'Oleguer ha de marxar i deixa a en Cugat a la saleta amb en senyor Petit.

Respecte el temps i espai la divisió Triangular queda paral·lela, com en el cas de l’estructura, en la distribució De l’espai en tres àmbits del matrimoni de societat burgesa. En aquest fragment Es tracta de 1.El dormitori, l’alcova, de la parella Cugat-Mercè acte 1, acte 2 La saleta d’estar del matrimoni Oleguer-Eulàlia, acte3  la sala amb terrassa del duo Oriol-Núria.

Temps de la historia (salts enrere) Matinada (després d’una el·lipsi que Es marca amb un enfosquiment de l’escena), matí, migdia (se salta la tarda i un Dia sencer) – sopar.

Ball


Robat té l’encert de projectar el pessimisme existencial Característic de Joan Oliver en una realitat històrica representada en tres Matrimonis burgesos de la Bcn dels anys 50.

Entradas relacionadas: