Context historic Roma imperial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,41 KB

 

3. ESCULTURA ROMANA

3.1. Característiques generals

1.-Doble influència:

A)
Etrusca (més popular): influeix en el Realisme que arriba a través de les màscares funeràries que copien dels etruscos, en la representació dels retrats sols de bust, i en la representació en bronze d’animals fantàstics.

B)
Grega, especialment hel·lenística (més culta): es plasma en el gust per les al·legories i els temes mitològics, el moviment i les figures.

2.- Tècnica escultòrica molt desenvolupada, cosa que es nota especialment als relleus

3.- Els materials emprats pels romans i les tècniques són com els grecs: treballen la pedra, especialment el marbre (talla) i el bronze (tècnica de la cera perduda)
, encara que també van fer servir matèries com la ceràmica, el vidre, la fusta o el vori.

4.- És una escultura marcadament realista, sobretot en el retrat

5.-Triple funció

De propaganda (fonamental).

Commemorativa (recordar persones i fets importants).

Estètica (la menys important, però també decoraven cases i espais públics).

6.- La individualització s’aplica al rostre, mentre els cossos es podien fabricar en sèrie

7.- Les mides solen ser superiors al natural

8.- Destaca el punt de vista frontal

9.- Estaven policromades, al menys fins el segle II d. C

10.- L’escultor és considerat un simple Artésà anònim al servei del client i del poder

11.- El tema predilecte de l’escultura romana són les representacions de l’ésser humà

13.- Els dos gèneres més representats són el retrat i el relleu històric i narratiu

3.2. El retrat i la seva evolució. Característiques :

1.- Encara que les característiques principals del retrat ROMà seran el Realisme i la individualització del rostre, s’han de diferenciar dues tendències:

A.- Una era l’art popular, amb retrats més realistes, i que mostraven interès per retratar de forma fidel a les persones, perquè, era costum dels patricis fer mascaretes de cera del seus difunts per a conservar-los en els atris de les seves cases i dur-les a les cerimònies funeràries.

B.- L’altre corrent era l’art aristocràtic, amb una clara influència de l’escultura grega, adreçat a una élite, amb un caràcter més culte i oficial, i que tendia a idealitzar els trets dels retrats.
Destaquen les imatges dels emperadors, amb un caràcter clarament  propagandístic.
Exemple: La famosa estàtua de l’August de Prima Porta
.

2.- S’intenta captar la psicologia del personatge representat:Retrat psicològic

3.- La missió de l’artista no era demostrar la seva mestria, sinó honrar al representat

  4.-

Tipologies

El tipus de RETRATS més habituals van ser els BUSTOS i menys els retrats EQÜESTRES.
El Retrat pot ser:

De cos sencer:
Dempeus, sedent o eqüestre (reservat als emperadors).

De bust:
Tan sols la part superior del cos. En un començament, els retrats es policromaven, però després eren monocroms.

5.-PerioditzacióEn el retrat ROMà es poden distingir dues grans èpoques: la república i la imperial

3.3. El relleu històric i narratiu. Característiques

  El relleu històric és un tipus d’escultura monumental que narra un fet històric, de vegades mostrant una sola escena i d’altres recreant, de forma continuada i en ordre cronològic, els diversos episodis d’un mateix fet, com per exemple, una campanya militar.

1.- D’origen asiàtic, el relleu arriba per influència grega, com s’aprecia en el tractament del moviment, els plecs i les figures (com les Panatenees o l’Altar de Zeus de Pèrgam), però existeixen importants diferències entre ambdós. Els romans utilitzaven el relleu per perpetuar les seves gestes.

2.- El relleu ROMà es caracteritza per la seva voluntat històrica i narrativa.
Els relleus romans són molt més realistes.

3.- El modelatge de les figures és precís, definit, ferm i tàctil

4.- Arriben a un detallisme sorprenent en figures, paisatges naturals, paisatges urbans,..

5.- El ritme compositiu i el moviment s’aconsegueix variant l’actitud dels personatges, amb una gran riquesa gestual.

6.- En conjunt, el relleu mostra l’extraordinari domini tècnic a què arriba l’escultura romana

Entradas relacionadas: