Comentari de Sacrifici d'Ifigènia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,44 KB

EL MOSAIC:


La paraula mosaic prové de “musa”, perquè almón clàssic es deia que era un art molt difícilinspirat per les muses. Es feia amb petitstrossos de pedra, marbre o vidre de diversoscolors sobre una superfície plana, (terres, parets i sostres). Després deconquerir Grècia els romans incorporarenaquesta tècnica a les seves construccions.//Els mosaics es classifiquen segons la grandària de les peces (tessel·les) que els formen: 1-Opus vermiculatum: peces molt petites. 2- Opus musivum: utilitzades per als murs. 3-Opus sectile: de mida més gran. 4-Opus signinum: que consistia en pols acolorida barrejada amb calç que donava lloc aun ciment vermellós molt dur.//A la domus del
Poeta Tràgic es representa un mosaic d’estil hel·lenístic realitzat amb opus tesselatum. Es troba a l’entrada, i representa un gos subjecte amb una cadena amb una inscripció: “Cavi Canem”. Es podria traduir com “Et saludo a casa meva, cura amb el gos”.//Els gossos guardians o gossos falders (villatici), eren animals que estaven lligats durant el dia i solts a la nit per defensar la casa i als seus habitants.//Al mosaic del terra del tablinum s’hi representa una escena teatral (uns actors que s’estan preparant per a la funció, amb el seu vestuari, instruments musicals...

LA PINTURA:

A Pompeia la pintura mural era generalment al fresc i s’ha conservat en bon estat malgrat L’erupció del Vesuvi, que va cobrir la ciutat de cendres.//Es poden reconèixer 4 estils pictòrics: -Primer estil o d’incrustació (150-80 AC). -Segon estil o arquitectònic (80-30 AC) -Tercer estil o ornamental (30 aC-60 dC) -Quart estil o il·lusionista (60-80 d C). El Sacrifici d’Ifigènia correspon A aquest últim, caracteritzat pel gust per l’arquitectura teatral amb escenes Mitològiques

EL SACRIFICI D’IFIGÈNIA. DESCRIPCIÓ FORMAL:

Aquesta obra, datada cap a l’any 62 dC es trobava en el pòrtic del peristil De la domus del Poeta Tràgic, avui en el Museu Nacional d’Arqueologia de Nàpols.//Es creu que és una rèplica d’una pintura original de Timantes (pintor grec Del s. IV aC), que era deixeble de Parrasio (un dels principals pintors de la Grècia antiga).//Al centre Ifigènia sostinguda per Ulisses i Diomedes, és portada al sacrifici, mentre l’endeví Calcant mira, a la dreta, l’escena. A l’esquerra Agamèmnon es cobreix el cap en senyal de dol i desesperació, ja que no vol Veure com immolen la seva filla.//En un segon pla i darrere d’Agamèmnon apareix la deessa Àrtemis com una xoana (escultura en fusta de l’època arcaica) sobre una columna. Està flanquejada per Dos cérvols, vesteix una túnica llarga i porta un modus o birret sobre El cap.//En segon pla (a la dreta) se la presenta com a Diana caçadora romana, Portant arc i fletxes. A l’esquerra la deessa porta una cérvola que substituirà Ifigènia en l’altar del sacrifici. 

EL SACRIFICI D’IFIGÈNIA. TEMÀTICA:

Representa un episodi de la guerra de Troia. Ifigènia era filla del rei de Micenes (Agamèmnon i Clitemnestra). Estant el rei a l’Àulide, durant una cacera Va matar un cèrvol, irritant la deessa Artemisa, que ofesa el va castigar Impedint que pogués sortir amb la seva flota cap a Troia per rescatar Helena, La dona del seu germà, que havia estat segrestada per París, fill de Príam rei De Troia.// L’endeví Calcant va dir a Agamèmnon que havia de sacrificar la seva filla Per calmar la ira d’Artemisa. Enganyen Ifigènia i la porten a l’Àulide Suposadament per casar-se amb Aquil·les.//A l’últim moment, just abans del sacrifici, la deessa substitueix la jove Per una cérvola. Posteriorment Ifigènia es converteix en sacerdotessa D’Artemisa a la regió de Tàuride.//Eurípides, un dels grans Escriptors tràgics grecs, explica aquesta història en les seves dues tragèdies: Ifigènia en Àulide i Ifigènia en Tàuride.//La casa del Poeta Tràgic tenia nombroses pintures de temàtica mitològica Com ara Ariadna i Teseu, Venus pescadora o Narcís, tot i que la més Significativa és el Sacrifici d’Ifigènia. 

MODELS I INFLUÈNCIES:

El model i la tècnica dels mosaics i les pintures romanes va ser en bona Part heretada del món grec, on ja es decoraven els terres i les parets al segle III aC. Les esglésies paleocristianes dels segles IV i V i posteriorment L’Imperi Bizantí, van heretar la tradició musivària, prenent com a exemple les Pintures gregues i alguns temes que en elles es representaven.//L’herència de la cultura romana es fa evident també a l’actualitat: les Tipologies d’habitatges privats romans han arribat fins avui (domus, casaunifamiliar, insula, casa de pisos, vil·la, Casa de camp o estiueig).//En l’urbanisme Roma també ha estat model: el traçat ortogonal de les Ciutats,la plaçaprincipal (fòrum) on es troben els edificis Principals (església i ajuntament) iels Aparadors de les botigues entre cases (tavernae).  

Entradas relacionadas: