Casa milà models i influencies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,19 KB
CASA
MILÀ (PEDRERA)
1. Classificació de l’obra: a) Títol:
Casa
Milà b) Autor:
Antoní Gaudí c) Cronologia:
1907 – 1910 d) Escola o País:
Catalunya e) Estil:
Modernisme 2.
Descripció de l’obra: a) Elements tècnics i estructurals: I) Materials:
pedra, maó, ceràmica i ferro
. II) Elements sostenidors o de suport:
l’edifici s’aguanta amb
Pilars, contraforts bigues, murs i arcs. L’estructura és bàsicament de ferro,
Tot i que, en algunes zones, també combinen altres materials (maó i pedra).
III) Elements sostinguts o suportats:
la façana, que està enganxada a l'estructura amb
Tirants de ferro, i les cobertes de cada planta i la del terrat.
B) Elements decoratius:
els trobem en tot l’edifici, a la façana
(el ritme ondulant i els balcons de ferro amb motius naturals), a l’interior
Dels habitatges (sostres i parets), a l’escala (estucats, ferro, pintures...)
I, sobretot, al terrat (on el que més destaca són les xemeneies enroscades en
Una forma helicóïdal).
C) Espais Interiors: I) Tipus de planta:
rectangular.
II) Parts:
habitacions poligonals, 2 patis i 2 accessos.
D) Espais exteriors: Façana:
ondulada, amb absència de línies rectes, ja que per
Gaudí les rectes eren artificials perquè a la natura no n'hi ha. L'edifici, amb
Dues entrades que porten als dos patis a partir dels quals es distribueix
L’interior, agafa tota una cantonada i la façana sencera segueix la mateixa
Forma. Té 5 pisos,
Separats per una ondulació que recorre horitzontalment la façana, i un àtic amb
Terrassa. Hi ha balcons amb baranes de ferro forjat amb una decoració feta de
Motius naturals i florals i finestres asimètriques. Amés, l'edifici té
Horitzontalitat.
E) Relació amb L’entorn:
la seva innovadora façana principal situada justament en la
Confluència de dos carrers, permet a l’edifici aprofitar tota l’amplada del
Xamfrà i gaudir alhora de les àmplies perspectives visuals del passeig de
Gràcia de Barcelona.
3. Funció:
Aquesta
Obra va ser un encàrrec fet per Roser Segimon de Milà a Gaudí. La seva funció
Original era exclusivament residencial, però en l’actualitat comparteix la
Funció residencial amb la museística.
4. Simbolisme:
Encara que no sigui fàcil de detectar, la Casa Milà respon a la
Profunda religiositat de Gadí. El projecte inicial contemplava que, al
Capdamunt de l’edifici, hi hagués una escultura de la Mare de Déu. Els atacs a
La religió en els fets de la Setmana Tràgica (1909) van fer modificar el
Projecte i suprimir l’escultura, tot i que encara es conserva la frase “Avé
María gratia plena”.
5. Antecedents i Influències posteriors:
L’enorme influència que exerceixen les formes de la
Natura en l’arquitecte és evident, per exemple, en el fet que les formes
Capricioses dels penyals de Montserrat siguin el referent de l’ondulació dels
Murs de la façana.Es va avançar a
La idea de planta lliure propugnada pel Moviment Modern, i per això es van
Utilitzar pilars en lloc de murs de càrrega en l’estructura. A més, el
Tractament escultòric de la pedra ha estat considerat un antecedent de
L’arquitectura expressionista Alemanya d’Erich Mendelsohn i Bruno Taüt.
6. Relacions amb obres similars de l’autor O l’escola:
L’autor també té obres com el “Park Güell” (100 - 1914) o “La
Casa Batlló” (1904 - 1906).
7. Diferències amb altres solucions coetànies:
Es poden establir semblances amb
La casa Tassel de Víctor Horta, ja que les dues pertanyen a Modernisme ondulant
(predomini de la línia corba). Hi ha un segon corrent dins del Modernisme, el
Geomètric (predomini de la línia recta), que tindria a Mackintosh com a màxim
Representant. A més, l’obra de Gaudí es pot comparar a l’obra d’altres
Arquitectes modernistes, com Josep Puig i Cadafalch (casa Amatller, Casa de les
Puntes) i Lluís Domènec i Montaner, tot i que l’arquitectura d’aquest aquest
últim, a diferència de Gaudí, evoluciona cap a una edificació més lleugera
(Palau de la Música, Hospital de Sant Pau).
8. Context històric i artístic:
A Principis del s. XX, el sistema polític de la Restauració no funcionava a Catalunya. Per això sorgeix el Catalanisme polític, que és recolzat per la Burgesia. Antoní Gaudí era un home molt vinculat al Catalanisme i molt Religiós. De fet, la idea original de l'arquitecte era construir una gran verge A la teulada de l'edifici, però es va abandonar el projecte degut a la Setmana Tràgica (1909) durant la qual es van cremar edificis religiosos. El moviment Obrer té un paper molt important en aquesta època. A nivell mundial, hi ha Colonialisme i tensions entre països que acabaran provocant la I Guerra Mundial.