Anàlisi Musical: Obres Clau de l'Edat Mitjana i el Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,12 KB

Missa Notre-Dame: Kyrie

  • Període: Edat Mitjana (s. V a finals s. XIV)
  • Context Històric: Apareix la polifonia a la meitat del període i s'inventa el sistema de notació musical. La música religiosa es cultiva als monestirs i catedrals, i la profana als palaus. La utilitat de la música religiosa és adornar les oracions per poder arribar a Déu.
  • Gènere: És el Kyrie de la Missa de Notre-Dame de Guillaume de Machaut, el més cèlebre escriptor i compositor francès del s. XIV. Va establir les regles de les formes poètiques musicals medievals (virolai, rondó, balada) i va ser sacerdot. Màxim representant del moviment Ars Nova. Baixa Edat Mitjana. Música vocal religiosa.
  • Forma: A-A-A-B-B-B-C-C-D
  • Textura: Polifònica a 4 veus.
  • Melodia: Àmbit reduït i moviment conjunt. Cant melismàtic i ondulat.
  • Ritme: Lliure. Compàs ternari.
  • Dinàmiques: No indicades.
  • Timbre: Cor masculí (triplum, motetus, tenor, contratenor).
  • Text: Llatí, religiós.
  • Harmonia: Modal.


Stella Splendens

  • Període: Edat Mitjana (s. V - finals s. XIV)
  • Context Històric: Apareix la polifonia a la meitat del període i s'inventa el sistema de notació musical. La música religiosa es cultiva als monestirs i catedrals, i la profana als palaus. La utilitat de la música religiosa és adornar les oracions per poder arribar a Déu.
  • Gènere: Música vocal i instrumental religiosa. Es tracta de Stella Splendens, d'autor anònim, del Llibre Vermell de Montserrat, un manuscrit del s. XIV amb gran valor històric.
  • Forma: Parts: Introducció-A-B-A'-A-B'-A''-A. Timbre: I-T-H-H-T-D-D-T.
  • Textura: Polifònica profana (veus masculines i femenines).
  • Melodia: Àmbit reduït i moviment conjunt. Cant sil·làbic i ondulat.
  • Ritme: Lliure al servei del text. Temps lent.
  • Dinàmiques: No indicades.
  • Timbre: Veus masculines i femenines. Instruments: viola de gamba, viola de mà.
  • Text: En llatí, temàtica religiosa.
  • Harmonia: Modal.


Ave Maria de Tomás Luis de Victoria

  • Període: Renaixement (s. XV - finals s. XVI)
  • Context Històric: Les ciutats són el centre de la cultura, no els monestirs. Augmenta l'interès pels temes profans. Va ser l'època d'or a Espanya. Apareix el mecenatge. Predomini de la música polifònica. L'Església permet l'entrada de més instruments a part de l'orgue.
  • Gènere: Música vocal religiosa. Es tracta de l'Ave Maria de Tomás Luis de Victoria, considerat el músic més important del Renaixement espanyol. Va ser deixeble de Palestrina, compositor més important del Renaixement. Només escriu música religiosa.
  • Forma: Parts: Introducció-A-B-C-D.
  • Textura: Polifonia contrapuntística (A-B-C), homofònica (D) i monodia (Introducció).
  • Melodia: Àmbit reduït, moviment conjunt. Melodia ondulada, predomina el cant sil·làbic, hi ha alguns melismes.
  • Ritme: Tempo lent, compàs ternari-quaternari i regular, canvi lent a maestoso.
  • Dinàmiques: Mezzoforte (mf), piano (p), forte (f). A la interpretació s'aprecien canvis de dinàmica, a la partitura no hi ha indicacions de dinàmica.
  • Timbre: Veus masculines: superius, altus, tenors i bassus (motet a 4 veus).
  • Text: En llatí, temàtica religiosa.
  • Harmonia: Modal. Cadència conclusiva.

Entradas relacionadas: