Altar de Zeus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,39 KB

 

PARTENÓ

S V aC. (447-438 aC) El Partenó Situat a l’Acròpolis d’Atenes. “verge”, un dels atributs de la deesa. Atenea és La deesa de la guerra i de la saviesa, patrona d'Atenes, filla de Zeus. Ictinos I Cal.Lícrates. Ictinos el cap del projecte. L’habilitat d'Ictinos per resoldre Les dificultats que implicava dissenyar un temple nou I alguns dels elements Del temple destruït. Cal.Lícrates col·laborar amb Ictinos en el projecte. El Partenó ocupa l’espai d’un temple anterior que fou destruït pels Perses (490 A.C). La destrucció d’un primer temple condicionà l’orientació de l’edifici. El “segle de Pericles” (443-429 a.C) un període de màxim esplendor d'Atenes Després de l’èxit a les Guerres Mèdiques. Dos fets determinants que fixen el començament I l’acabament de les obres: Victòria dels atenesos sobre la flota persa a Salamina (449 a.C) amb la subsegüent Pau de Calies (448 a.C) a l'inici. I el Començament de la Guerra del Peloponés (431 a.C) que marcarà el final de L’esplendor de l'Atenes de Pericles.

·Política: Atenes està regida per una democràcia, Converteix la ciutat en una dictadura encoberta del seu principal ciutadà (Tucídides). El recolzament del poble i habilitat en la gestió de la polis.

·Economia: control de les rutes comercials gràcies A les nombroses colònies greges i a la seva fabulosa flota de vaixells.

·Esplendor arquitectònic: Pericles s’embranca en La construcció de grans obres que mostrin l’hegemonia i esplendor de la ciutat,

·Cultura: és l’època de la sofística (Protàgores, Gòrgies) i de Sòcrates.

estil pertany l’obra

·GREC CLÀSSIC

·Els pilars fonamentals són l’home, la natura, la Raó, l’harmonia i la bellesa. Antropocentrisme. L’home creu en les seves Possibilitats d’entendre l’univers ex: Husserl: “els grecs són el primer poble Que veu l’univers com un enigma que pot ser resolt racionalment”; Protàgores: “l’home/l’Home és la mesura de totes les coses”.

·Moment de màxim esplendor de l’art Grec desprès De l’evolució des del període arcaïc amb les influències egípcies. Aparició de L’ordre jònic.

·Període dels grans noms de l’estatuària grega: Políclet, Fídies i Miró. Construcció de l’ Acròpolis (reconstrucció amb el botí Obtingut sobre els perses els temples destruïts per aquests: orgull nacional).

el tipus de planta,

·Tipus de planta: Planta rectangular proporció de Tot el conjunt 4:9. La gran cel·la interior es divideix en dos temples amb dues Façanés i dos pòrtics.

·Espais interiors: Nau de doble cambra. La més Gran (orientada al est) contenia la estàtua d'Atenea, (Fídies) La cambra més Petita (orientada a l’oest) contenia el tresor Aquesta cambra del tresor S’anomenava “Partenos” i d'aquí el nom del conjunt.

·Materials utilitzats: Marbre del pentèlic i Fusta. El marbre venia directament de la muntanya del Pentèlic on s’hi trobaven Les canteres d’un marbre excepcionalment blanc i resistent que el govern Atenenc va comprar per realitzar les seves obres públiques

·Tractament del mur: tallar blocs de marbre que s’encaixaven Uns sobre d’altres en superfícies planes  amb grapes de ferro segellades de plom fos per Evitar l’oxidació.

· Elements Suportats/cobertura: Coberta inclinada a dues aigües cobertes amb teules. L’entaulament conformat per: Arquitrau: es recolza directament sobre les Columnes i no té decoració. Fris: d’un metre d’alt, stà dividit per tríglifs i Mètopes profusament decorades. Cornisa: sobresurt. Frontó: decorat amb Escultures al timpà.

·Elements de suport: Columnes d’ordre dòric, tambors, Capitell amb l’arquitrau, les estructures horitzontals. A les columnes s’aplica El principi anomenat èntasi. Aparença: grandesa respecte al tamany comú dels Temples. Octàstil quan els temples habituals eren hexàstils.

·Ictinos va tenir en compte l’efecte deformant de L’ull humà quan observa amb perspectiva. Vitruvi evitar les línies rectes en L’estilobat i fer més gruixudes les columnes externes. No hi ha ni una sola línia Recta.

·Elements que hi destaquen: Temple perípter. Dos Pòrtics hexàstils d’interior. A la base dos estereòbats i un estilobat permeten Accedir a l'interior. Programa decoratiu: Dòric, cosa que li confereix solidesa I sobrietat al conjunt. Mètopes: N’hi ha 99. Frontons: Escenes relacionades Directament amb Atenea. En el Frontó occidental, lluita amb Posidó per Aconseguir el control de l'Àtica. En el Frontó oriental s’explica el naixement D'Atenea del cap de Zeus. Fris: És la part més original. Personatges mortals en Un temple. Integració en l’entorn: Situat a l’acròpolí és l’edifici més alt i Gran. Estil: Grec clàssic, ordre dòric.

el significat i la funció de L’obra.

·Funció: Com a temple, el Partenó era la casa de La deesa. Els feligresos no entren dins. El temple grec, com l’egipci, no està Construït per aplegar el poble. Porta els sacrificis a l’altar situat davant la Façana. El Partenó no té altar. El temple és concebut com una ofrena a la Deesa. També acomplia una funció commemorativa per recordar el triomf dels Grecs, especialment dels atenencs, davant dels perses. També acomplia una Funció política i ideològica

·Significat: El Partenó exemplifica l’esplendor De Grècia i, d'Atenes com a líder del poble grec davant la barbàrie persa. La Lluita abstracte entre l’ordre i el caos. El govern atenenc i particularment Pericles foren els comitents de l’obra, va crear la lliga de Delos. L’obra es Va adreçar als atenencs i als grecs en general. Es tractava de demostrar el Triomf de la llibertat davant la tirania gràcies a la protecció de la deessa. El Partenó simbolitza la obsessió grega per foragitar el caos i construir ordre (“cosmos”).

·Evolució històrica de l’obra: església bizantina I, amb la conquesta dels turcs, en mesquita.  influències artístiques s’hi identifiquen Ús De les columnes i columnates pròpies dels egipcis.

·Conclusió: El Partenó és una síntesi perfecta Entre la tradició dòrica i jònica, que va augmentar les proporcions. El Partenó Està considerat la culminació de la perfecció arquitectònica grega

Entradas relacionadas: