Afussellaments 13 de maig de Goya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 155,62 KB
ENTERRAMENT A ORNANSFITXA TÈCNICA: Autor: Gustave Courbet (Ornans, França): 1819 - 1877 Cronologia: 1849 – 1850 Estil: Realisme Tècnica i suport: Oli sobre tela Dimensions: 3,14 m x 6,63 m Localització: Museu del Estil:El Realisme és un corrent artístic que pretén plasmar la realitat de la formaa més exacta possible a les obres d’art (els detalls). SI bé la majoria d’obres han buscat assemblar-se al model imitat (tret de l’art abstracte), el Realisme prescindeix de símbols i esquemes i busca el detall, la màxima proximitat. Per això com a moviment autònom se situa el Segle XIX, tant en escultura i en pintura com en la literatura. -Es caracteritza per la recerca de l’objectivitat i el rebuig al món de la fantasia i dels somnis. -Pretén fer una representació de la realitat el més acurada possible, sense embellir-la; els paisatges són representats mitjançant una natura humanitzada. -Els temes són contemporanis de la seva època, i solen mostrar una crítica social. -Fa un ús minuciós de la descripció, per a mostrar perfils exactes dels temes, personatges, situacions i fins i tot llocs; el quotidià i no l’èxode és el tema central, exposant problemes políticss, humans i socials. El Realisme pictòric sorgeix a mitjans del s. XIX.El Realisme, descripció objectiva de la realitat: -La industrialització ha provocat l’aparició del proletariat que pateix les conseqüències del capitalisme. Jornades extenuants, pèssimes condicions d’habitacle… -Prenen força les doctrines de Marx i Engels El 1848 és l’any del “Manifest comunista”. -Creació de les organitzacions obreres. -Temes socials: La gent humil, la seva feina, la vida a l’aire lliure (platja, pícnic), la ciutat (carrers, cafès balls), els paisatges, són la temàtica preferida. -Aparició de fotografia. -Els artistes compromesos davant els grans problemes polítics i soials. (acusats de socialistes i revolucionaris) -Creació de les organitzacions obreres. Amb el Realisme s’abandonen els temes medievals, clàssics o orientals i de substitueixen per temes contemporanis del propi entorn immediat. Els artistes realisten representen de manera fidel allò que tenien davant dels fulls. La representació de la realitat serà la finalitat de la pintura. |
AUTOR: Courbet propugnava un tipus d’observació de la realitat no mediatitzada per les idees o experiències prèvies. Rebé influències de la pintura espanyola i d’artistes com Rembrandt o Giorgione. Els seus quadres no foren gaire acceptats. Les revolucions i conflictes socials van fer creure que Courbet prenia partit a favor de l’obrerisme. Ell creia que l’artista havia de saber triar aquells elements de la natura més importants. El seu estil fou realista testimonial perquè pintava els seus quadres per la seva visió i nop per la memòria. |
CONTEXT HISTÒRIC: A partir del 1839, els acords del Congrés de Viena van començar a esquerdar-se, no només als països on havia triomfat lla revolució, sinó també als grans estats absolutistes, com ars Àustria o Prússia, on, al costat del liberalisme, prengué importànciaa el nacionalisme. Fins al nou esclat revolucionari del 3 de febrer de 1848, la burgesia s’havia beneficiat del règim establert per la monarquia de Lluís Felip d’Orleans, caracteritzda per l’adopció de determinants prinicpis liberals i el mmanteniment del sufragi censatari. Tot i així, l’acumulació d’estocs per part d’una indústria que vivia una de les crisis de sobreproducció capitalistes va fer aparèixer el descontentament en una classe social acostumada a la progressió continuada de l’increment de beneficis. Aquesta circumtància d’afegí a les injustes condicions de vida i de treball que suportaven les classes més humils. La situació, doncs, era propícia per escampar les idees demòcrates, republicans i socialistes. Un altre cop, París fou l’escenari d’una onada revolucionària- Després de la Revolució del 1848, Lluís Felip d’Orleans va abdicar i a França s’instaurà la Segona República. El Govern provisional, format per liberals, demòcrates i socialistes, va adoptar mesures de gran transcedència: sufragi univeral, lliberat de premsa i de reuníó, i abolició de l’esclaavatge a les colònies. També es van promulgar una constitució, i les eleccions del desemble del 1848 van portar Lluís Napoleó Bonaporte, nebot de l’emperador, a presidir la República. La constitució del Segon Imperi per Lluís Napoleó, el 1852, arran d’un cop d’estat, va frustar les expectatives dels radicats i posà de manifest, definitivament, l’antagonisme entre els interessos de la burgesia i els de la classe obrera, que havien protagonitzat conjuntament les revolucions del 1820, 1830, i 1848. En matèria d’art el 1848 coincidí amb una situació nova. Molts artistes abandonen la visió ROMàntica i s’inspiren en la nova societat per triar els seis temes. Se separen de les normes definides des de d’alt, com l’Acadèmia. El romanticisme, amb la seva idealització de la natura , de la història… Deixà pas, cap a mitjans del Segle XIX, a nou corrent interessat en la realitat concreta. El principals fets que hi varen contribuir van ser:. -La buresia ja havia aconseguit triomfar definitivament, després de les revolucions de 1848. L’idealisme ROMàntic de l’època revolucionària va deixar d’interessar-li. -El positivisme filósòfic d’Augustae Comte, que considerava l’observació i l’experiència les fonts úniques de coneixement. El Realisme també s’estén a la literatura (Zola). -La conscienciació del artistes dels greus problemes socials plantejats per la industrialització i les desigualtats. -El desencís pels fracassos revolucionaris del 1848. L’art deixa de banda els temes polítics i es centra en temes socials. A França al s.XIX, només aquells artistes que presentaven les seves obres al Saló (Exposició oficial d’art, celebrada cada dos anys) podien tenir alguna oportunitat al mercat d’art francès. L’admissió al Saló depenia de la decisió dels membres de l’Académie des Beaux Arts, nomenats de manera vitàlica per l’Estat. La tutela del poder sobre els artistes datava de l’època de Lluíx XIV. Des de 1673 es varen ana celebrant aquestes exposicions de manera regular, controlades per l’Acadèmia reial al Salón Corré, una sala de Louvre. Aquest és l’origen dels mots Salço o “art de saló”, o acadèmic, és a dir, art que s’ajudava a les normes oficials. |
ANÀLISI FORMAL: Elements plàstics:Courbet explora noves formes d’expressió, especialment pel que fa la llum- En aquesta pintura es tracta d’una llum real )la que es percep a trenc d’alba) que, en incidir sobre els cossos, n’acentua els volums. La força del dibuix, el detallisme i l’acurat ús del color també són característiques significatives de l’obra. La gamma cromàtica és molt reduïda: negre (color dominants), blanc, vermell, i tocs d’ocre i marró per al cel. El negre dels vestits i el to cendrós del paisatge transmeten sensació de tristor i desconsol. En la gamma de colors predomina el negre, donant un contrast amb els vermells i blancs combinats amb l’ocre. Aquesta gamma reduïda dóna més senació de dramatisme. Pel que fa la llum, Courbet intenta reproduir una llum real de bon matí, a trenc d’alba. La llum corporeïtat a les figures. En quant l’expressivitat, és un quadre no gaire expressiu de forma global, però o obstant podem observar la cara de cada personatge que ens mostra una expressió individual. Composició: La disposició de les persones ésinexacta des del punt de vista de la perspectiva. Fromen un fris, bastant estàtic, que recorda els retrats de grup del s. XVII. En darrer terme, els penya-segats i els núvols accentuen l’oritzontalitat del conjunt. Aquesta estructura fa que els personatges no estiguin situats al voltat de la fossa, d’acord amb el costum. L’únic element que trenca l’homogeneïtat de la imatge és el cruicifix, que sobresurt en l’espai obert, entre tots dos penya-segats. Es tracta d’un objecte que forma part del ritual, però el significat del qual sembla irrellevant. El qualdre presenta tres focus d’atenció: el capellà, l’home que s’eixuga les llàgrimes amb un mocador blanc i el grup de les ploracossos. Podem veure que en la composició no hi ha una gerarquia. Ens mostra la realitat d’un poble, d’un camp, en el qual transmet de forma directa la tosquedat, la simplicitat i la monotonia. |
INTERPRETACIÓ, ANÀLISI SIGNIFICATIVA: Quan Courbet mostrà “L’enterrament a Ornans” al Saló de 1850, provocà un escàndol, doncs havia donat tractament de pintura històrica a la representació d’un episodi de caràcter banal: un enterrament de poble. Amb aquesta pintura en la qual l’artista representa amb absoluta difelitat un conjunt de quaranta-sis persones de diferent classe social realitzats a mida natural, Courbet manifesta el seu rebuig per l’academiscisme i converteix lla seva pintura en un maniferst d’un nou estil artístic: el Realisme. L’objectiu de l’artista era copsar la realitat amb tota la seva naturalitat i quotidianitat. L’expressió dels rostres i els gestos de la majoria dels assistens no mostren cap sentiment de dolor o angoixa per la mort d’un veí, sinó que la viuen com un fet quotidià. El que és revolucionari d’aquest quadre, és el tema, la manera que representa aquesta temàtica. Courbet tenia una actitud de protesta davant la pintura històrica, o la jerarquia dels gèneres, per a ell molt obsoleta. Courbet, volia modernitar la pintura. És a dir, que la funció que té és la critica social. Això ho fa amb les actituts dels personatges. Els models foren familiars, amics, veïns, i les tres germanes. Personatges disposats sense cap tipus de jerarquia. El gos, en primer terme, i proper a la fossa, pot ser un símbol que contrasta amb la indiferència general. El quadre el presentà al Saló amb altres obres, i provocà gran escàndol. El 1855, a l’Exposició Universal de París, s’acceptarem altres obres, perì rebutjaren aquesta i el Taler de l’artista. Ell muntà el seu propi pavelló, que anoenà “Pavelló del Realisme”. La tècnica que s’utilitzà és la tècnica a l’oli: és el procediment que li costa és assecar-se de tots. Això fa possible un treball tranquil que es pot interrompre sempre que es vulgui perjudicar l’obra. Consisteix a barrejar el pigment amb oli de llinosa o de nou. El suport por ser variat: fusta, tela, paper, metall o pedra. |
MODELS I INFLUÈNCIES: Rebé influència dels mestres holandesos: Hals i Rembrand, dels venecians Veronese i Giorgione, i d’espanyols com Ribera, Zurbaran, Murillo i Velázquez. De l’escola de Barbizon aprèn a prestar atenció als mínims detalls. Va influenciar en Monet i la seva recerca de la realitat amb l’estudi de la llum. |
LA VICARIAFITXA TÈCNICA: Autor: Maríà Fortuny Cronologia: 1867-1870 Estil: Realisme Tècnica: Oli Suport: Fusta Dimensions: 60 x 93,5 cm Localització: MNAC (Barcelona) Estil: La vicaria es troba dins del Realisme: descripció objectiva de la realitat, sense cap ideologia preestablerta. El Realisme prescindeix dels símbols i esquemes i busca el detall, la màxima proximitat. Les principals característiques de la pintura realista són el refús de la bellesa arquetípica, la plasmació naturalista i anticlàssica, la representació directa i realista de la societat, el domini del color sobre el dibuix, i la disposició causal de les figures. Tot i que el quadre es cataloga com a realista, hi ha gent que parla de "fortunyisme", ja que en les obres de l'autor no hi ha una denuncia social tal i com la feien els realistes. Fortuny retrata temes amables i costumistes del gust de la burgesia. |
AUTOR: Maríà Fortuny combínà la tècnica virtuosa amb temes anecdòtics, el que el va fer guanyar fama. No feia crítiques a la societat com feien la majoria d’artistes contemporanis a ell. Això va apropar-lo a la burgesia com a clients. Els seus quadres de costum eren anomenats “De Casacón”, pintats amb minuciositat, pinzellades soltes i una gamma de colors variada i brillant. Va ser influenciat per Goya, amb el color i la llum, la seva gamma variada i cromàtica. També fou influenciat per Velázquez, Rivera i El Greco. Ell va ser el model de tots aquells que serien fortunyistes. La seva pintura s’allunyava de la grandiloqüència neoclàssica, utilitzant un gènere costumista. Els burgesos, a més a més de que no pintava temes de crítica social, també adquirien les seves obres pel tamany dels quadres, doncs eren petits i no ocupaven així gaire espai al penjar-ho a les seves cases. |
CONTEXT HISTÒRIC: S’ubica a la segona meitat del Segle XIX, època marcada pels canvis i les innovacions tecnològiques propiciades per la Segona Revolució Industrial. Això va suposar també tota una sèrie de transformacions en la societat. Es canviaren les maneres de pensar, de viure, i es donà menys importància a la religió, qüestionant-ne els seus principis. L’obra és finalitzada el 1870 però els primers esbossos es daten del 1867. El Realisme pictòric sorgeix a mitjans del S.XIX, en un moment en què la industrialització d’Europa ha provocat ja l’aparició d’un proletariat nombrós amb jornades de treball esgotadores. CONTEXT ARTÍSTIC Gènere consumista. La pintura de l’època s’allunyava de la grandiloqüència neoclàssica i ROMàntica i de l’abús dels grans formats. Es preferien els quadres de reduïdes dimensions i la tècnica detallista i pacient. |
ANÀLISI FORMAL: Veiem un grup de gent dins unes oficines eclesiàstiques, on s’està signant un contracte matrimonial. Hi ha moltes personalitats diferents, des del penitent que demanant almoina fins al torero i la “manola” que esperen el torn. Hi trobem també els 2 nuvis, una maja i un militar, entre altres. Elements plàstics: La pinzellada de La vicaria és lliure, molt solta i a base de petites taques de color. Grau de preciosisme, detall i minuciositat molt elevat (s’han de tenir en compte les petites dimensions del quadre). Fortuny demostra un virtuosisme tècnic excepcional. Trobem una gran riquesa cromàtica, que va des dels tons freds, al fons arquitectònic, fins als tons càlids, més abundants i situats la majoria en el primer terme. La llum està repartida uniformement, tot i que el grup dels convidats sembla estar més il·luminat que la resta. Composició: El quadre està disposat de manera que les mirades dels espectadors es dirigeixin al contracte, a l’acte de la firma. Els personatges de l’escena es disposen asimètricament, més concentrats a la dreta del quadre. En la composició, oberta, hi ha un predomini de les línies verticals (figures, que estan dempeus, i línies del fons arquitectònic). Els personatges, al estar agrupats i a la mateixa alçada, formen una mena de fris horitzontal. La profunditat s'aconsegueix gràcies a la situació dels personatges, la reixa foradada, l'enrajolat del terra i l'arcada. El gran espai buit de la part del davant ajudar a potencial la perspectiva, que és lineal amb el punt de fuga al signament dels papers. Ritme: L’actitud de diàleg i gestualitat dels personatges, que s’interrelacionen entre si doten a l'obre de dinamisme. El tractament de la figura humana és amable, i les figures mostren una expressivitat serena. |
ANÀLISI SIGNIFICATIVA: Significat: Aquest quadre costumista reflexa els tràmits burocràtics d'un casament i hi surten representats personatges de la burgesia i aristocràcia al costat de personatges més humils, però sense fer-ne cap tipus de crítica social. Diem que és un retrat d'aquesta classe alta, ja que hi trobem representats a moltes figures de la mateixa (el torero, les majas, etc). Funció: El quadre es va pintar amb l'objectiu de ser venut, o sigui que compliria una funció decorativa en el saló d'alguna residència burgesa. |
MODELS I INFLUÈNCIES: El quadre rep una clara influència de Goya, en quant a la sensibilitat pel color, la passió per la llum i la tècnica de la taca aïllada. Fortuny també s’influencia dels clàssics renaixentistes barrocs. Els que s’inspiraren en Maríà Fortuny posteriorment reben el nom de fortunyistes, com Tomàs Moragas o Eduardo Zamacois. |
DINAR CAMPESTREFITXA TÈCNICA: Autor: Édouard Manet Cronologia: 1863 Estil: Impressionisme Tècnica: Oli Suport: Tela Dimensions: 2,08 m x 2,64 m Localització: Museu d’Orsay (París) Estil: L’impressionisme és un corrent pictòric francès que sorgeix a finals del Segle XIX, com a reacció en contra de l’art acadèmic. Es considera el punt de partida de l’art contemporani. Els pintors impressionistes retrataven objectes d’acord a la impressió que la llum produeix a la vista, i no segons la suposada realitat objectiva. L’impressionisme mostra una preponderància dels colors primaris, usats sense cap barreja. Els tons foscos, en canvi, no són usuals. Els impressionistes van ser també els primers en postular els principis del contrast cromàtic, que suposa que cada color és relatiu als colors que l’envolten. Llavors, per resumir diem que l’impressionisme intenta plasmar més que qualsevol altra cosa, la llum i els efectes d’aquesta en els paisatges i els moments agradables de la vida, sense treure importància d’allò que reflecteix. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CONTEXT HISTÒRIC: Després de la revolució burgesa de 1848 i l’abdicació del monarca Lluís Felip d’Orleans, es proclamà la Segona República Francesa. El Govern provisional, formatper liberals, demòcrates i socialistes, va adoptar mesures de gran transcendència: sufragi universal, llibertat de premsa i de reuníó, i abolició de l’esclevatge a les colònies. També es va promulgar una constitució, i les eleccions del Desembre de 1848 van portar Lluís Napoleó Bonaparte a presidir la República. Però la constitució del Segon Imperi pel mateix Lluís Napoleó (Napoleó III), el 1852, arran d’un cop d’estat, va frustrar les expectatives dels radicals i posà de manifest, definitivament, l’antagonisme entre els interessos de la burgesia i els de la claasse obrera, que havien protagonitzat conjuntament les revolucions del 1820 i 1830 i 1848. De fet, l’església i la burgesia esdevingueren els principals pilars del règim imperial. A partir de llavors s’inicià una etapa caracteritzada pel creixement de la indústria tèxtil i siderúrgica i el fort sentiment nacionalista que va dur França a convert-se en una potència internacional i colonial que va intervenir en guerres internacionals. A nivell intern, Napoleó va dur a terme un gran nombre d’obres públiques entre les que destaca la remodelació urbanística de la ciutat de París sota la supervisió de Haussmann en què els estrets carrerons medievals van ser substituïts pels característics bulevards i amples avingudes de la capital. La ciutat de París era el principal centre i referent artístic del món. La derrota de França en la guerra contra Prússia va comportar l’enderrocament de Napoleó III i la proclamació de la Tercera República (1870), i provocà l’esclat de la Comuna de París (1871). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AUTOR: Édouard Manet es va inspirar en Ticià, Rembrandt, Delacroix, Goya, etc. Es fixava en els gravats japonesos. Les composicions eren lliures. A Itàlia, Àustria, Alemanya i Països Baixos va copiar a grans mestres. La seva primera obra en ser acceptada a un Saló va ser el “Guitarrista Espanyol”, seguit per “Lola de València”. És considerat el pare dels impressionistes. Pintava de manera refinada. “Dinar Campestre” va ser rebutjat per ser escandalós amb una dona humana despullada i el menyspreu de la seva mirada. A 1867 va fer la seva pròpia exposició. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANÀLISI FORMAL: Elements plàstics: De tècnica completament moderna, innovadora, consistent en tasques planes de color i violents contrastos cromàtics. La blancor de la figura femenina nua i del mateix vestit de la noia del fons es contraposa a la foscor del negre dels vestits dels homes. Cal destacar-ne el joc del peu de la noia del primer terme en contrast amb la sabata negra del germà de Manet (figura de l’esquerra). Aquest joc cromàtic també el podem observar en la natura morta composta pel vestit de la noia i les restes de menjar, on els tons freds (blau del vestit i verd de les fulles) contrasten amb els tons càlids (vermell de les fruites i groc del pa i la cistella), qque prefigura el joc de complementaris que empraren els impressionistes, els quals prengueren Manet com a mestre. En el darrer pla es percep, una atmosfera creada per unes ombres verdoses que es tanquen cap al fons, on trobem un punt de claror blava. Si és innovadora, com hem vist, és la tècnica innovadora, també és la perspectiva. Manet trenca amb la perspectiva acadèmica, am la perspectiva lineal renaixentista i crea un nou tipus d’espai en alçada per mitjà d’efectes atmosfèrics i cromàtics. Els verds predominen en moltes tonalitats. Sensació de trasnparència al rierol. La llum es fon en els colors. No hi ha clarobscur, Zones planes de color en les figuress. Les ombres són taques de color juxtaposades. Les pinzellades són breus i soltes, juxtaposades unes amb les altres. No hi ha ombres (influència del japonès). Violents contrastos cromàtics. Composició: Dins d’un bosc frondós, se situen conformant un gran triangle que alhora es descompon en tres triangles menors: el primer, format per la dona nua de primer terme i l’home del darrere; el segon, oposat i, perfilat per l’home del bastó i el tercer, centrat per la figura femenina del fons. La natura morta, en primer terme, situada a l’extrem esquerre de la composició sembla introduir-nos en l’espai. També convé destacar que la mirada directa i insolent del nu femení adreçada a l’espectador l’implica i el fa còmplice i protagonista de l’escena que es desenvolupa davant seu. Hi ha tres figures en l’espai central: una dona nua i dos homes vestits. L’estructura piramidal de les figures humanes: una gran i tres petites. Hi ha natura morta que introdueix en la composició (restes del dinar). Trencament de la perspectiva tradicional:Crea un espai en alçada per mitjà d’efectes atomosfèrics i cromàtics. Clariana de tonalitats blavoses. Hi ha una noia rentant-se en el rierol. La mirada directe i insolent del nu femení adreçada a l’espectador l’implica i el fa còmplice i protagonista de l’escena. L’home de la dreta és retratat amb el braç dret atansat i el seu gest de la mà ens indica que ha pres la paraula. L’altre home, d’aspecte distres, no mira a l’espectador. Temps: Temps real, anecdòtic. Sembla clar que ens trobem al final d’una sessió de pintura (o escultura) a l’aire lliure, amb la model descansant un moment i conversant amb els artistes tot just abans de posar-se el vestit que té a l’esquerra, al costat de les retes de menjar que han consumit durant la sessió. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INTERPRETACIÓ, ANÀLISI SIGNIFICATIVA: El quadre El dinar campestre del pintor preimpressionista Édouard Manet (1832-1883) s’insipra en Concert Campestre d’un quadre venecià. És a dir, Manet actualitza un tema clàssic i l’apropa al Segle XIX. Ara bé, la principal característica de l’obra és la manca de referències mitològique. Tampoc és que a composició reflecteixi una escena quotidiana i creïble en el París de mitjans del vuitcents, sinó que esdevé inconcebible en el context moral de l’època. Per això l’obra va convertir-se en un escàndol que va sacsejar el món de l’art, obtenint la repulsa generalitzada de la crítica i el públic. Així, la dona nua que mira a l’espectador entre els homes vestits dóna un caràcter irreal a l’escena. Tanmateix, aquesta dona és el referent clàssic de l’obra de Giorgine i és l’element que dóna una lògica compositiva al quaddre per la contraposició del blanc de la seva pell amb les tonalitats fosques dels vestits dels homes i del paisatge. Per això podem concloure que Manet presenta el quadre com una realitat específica, no com un reflex d’un tema exterior. Tot i que les escenes sobre l’oci en el camp estaven força arrelades en l’art occidental, Manet desconcerta per la manera amb la qual s’hi enfronta. La dona nua del primer pla, mirant fixament els espectadors, perd l’aire de nimfa miològica per esdevenir una figura provocadora. És a dir, ens trobem davant d’un cos femení vulgar, allunyat de la pretesa perfecci´clàssica. Una contraposició entre la mortalitat de l’amor diví i la insolència de l’amor profà. D’altra banda, els personatges masculins adopten una postura pròpia de les divinitats fluvials renaixentistes, però l’actualització de les vestimentes per presentar personatges del Segle XIX confereixen a la composició un caràcter contemporani, realita, immediat. Un dels homes assenyala la dona. Això per a la crítica resultava escandalós, una actitud que feia evident la hipocresia moral de l’època. Els seus contemporanis també van rebutjar la tècnica pictòrica de Manet. Els colors plans amb el predomini de verd amb una amplia gama del color, l’oposició violenta de les tonalitats, la manca de matisos en l’ús del clarobscur, la manca de perspectiva que violava el volum i la corporeïtat. L’autor, sense sabr-ho, s’allunyava del classicisme que tant admirava per iniciar el camí cap a l’impressionisme: capta el moment concret tal i com el veu l’ull humà, denotant una influència de la fotografia, la desaparició del clarobscur, la pinzellada solta, l’art a l’aire lliure, etc. El tema prové d’un quadre venecià de principis del XVI, Concert campestre i la composició repeteix un grup de divinitats fluvials del Judici de París de Rafael. El motiu dominant és la transparència de l’aigua a l’ombra humida del bosc. Manet doncs, no es preocupa de l’anècdota, de l’acció, sinó que elabora un material compositiu i temàtic que pertany a la història de la pintura. Però, transforma les divinitats fluvials en parisencs de vacances i el concert en un esmorzar a l’aire lliure; composa una imatge històrica segons ells valors de la consciència moderna. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MODELS I INFLUÈNCIES: Per al dinar campestre, Manet s’inspirà clarament en El concert campestre, i en una part del gravat Divinitats fluvials, basat en la pintura Judici de París de Rafael. A més a més, Manet té un gran gust per l’art japonès, cosa que es veu reflexat en els seus quadres. El quadre va servir d’inspiració, entre altres, a Picassó.
POSTIMPRESSIONISME:
|